خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • GMAT

  •  

    امتحان زبان GMAT

    GMAT

    آزمون پذیرش تحصیل در رشته مدیریت، یک آزمون تطبیقی کامپیوتری ​​استاندارد در ریاضیات و زبان انگلیسی است که برای سنجش استعداد برای موفقیت علمی در رشته‌های بازرگانی برگزار می‌شود. دانشکده‌های بازرگانی از این آزمون به عنوان معیاری برای ورود به رشته‌های مدیریت بازرگانی (همچون MBA، کارشناسی ارشد حسابداری، و غیره) عمدتا در ایالات متحده و همین طور در دیگر کشورهای انگلیسی زبان استفاده می‌کنند.

    این آزمون به صورت کامپیوتری و در نقاط مختلفی از جهان برگزار می‌شود. در نقاطی از جهان که هنوز شبکه گسترده کامپیوتری در آنجا تاسیس نشده است، آزمون GMAT  بر اساس یک برنامه محدود، یا در مراکز آزمون موقت مبتنی بر کامپیوتر و یا به صورت آزمون مبتنی بر کاغذ (یک یا دو بار در سال) در مراکز آزمون همان منطقه برگزار می‌شود. از اکتبر 2011، هزینه آزمون 250 $  آمریکا است

    مواد آزمون

    این آزمون برای سنجش مهارت‌های زبانی، ریاضی، و تحلیلی نوشتاری در نظر گرفته شده است که داوطلب، در طول دوره تحصیل یا کار خود، بر روی این مهارت‌ها تمرین داشته است. داوطلبان آزمون در هر یک از این سه حوزه به سوالات پاسخ می‌دهند. به طور کلی، مدت این آزمون در حدود چهار ساعت است. نمره این آزمون از زمان برگزاری تا تاریخ ثبت نام در دانشگاه (در بیشتر موسسات) به مدت 5 سال اعتبار دارد. حداکثر نمره‌ای که در این آزمون می‌توان کسب کرد، 800 است. نمره میانگین در طول 3 سال و طبق نتیجه‌های به دست آمده در مارچ 2011، 450.4 بوده است. سنجش تحلیلی مهارت نوشتاری (AWA)، اولین بخش این آزمون را شامل می‌شود. پس از این بخش، بخش کمی آزمون انجام می‌شود و در نهایت، با بخش مهارت‌های شفاهی به پایان می‌رسد.

    سنجش تحلیلی مهارت نوشتاری

    این بخش از آزمون از دو مقاله تشکیل می‌شود. در مقاله اول، دانشجو باید یک استدلال و در مقاله دوم یک موضوع را تحلیل کند. هر مقاله باید در مدت زمان 30 دقیقه نوشته شود و امتیاز آن بین 0 – 6 است. مقاله‌ها به وسیله افراد و برنامه‌های کامپیوتری تصحیح می‌شوند؛ و به هریک نمره‌ای بین 0 تا 6 اختصاص داده می‌شود. اگر امتیاز مقاله‌ها، یک نمره یا کمتر با هم اختلاف داشته باشند، نمره‌ها را میانگین در نظر می‌گیرند اما چنانچه اختلاف آنها بیش از یک نمره باشد، مقاله برای سومین بار توسط شخص دیگری تصحیح می‌شود.

    محاسبه نمره برای اولین بار با استفاده از یک نرم افزار اختصاصی با مزیت یادگیری به نام "IntelliMetric"، انجام می‌شود که تجزیه و تحلیل نوشتن خلاقانه و ترکیب‌ها را به کمک تعدادی از ویژگی‌های زبان‌شناسی و ساختاری نشان می‌دهد. تصحیح کنندگان مرحله دوم و سوم اشخاصی هستند که کیفیت ایده‌های داوطلب و توانایی او در سازمان‌دهی، پرورش و بیان این ایده‌ها را ارزیابی می‌کنند. در هنگام تصحیح قواعد حاکم بر مقاله‌های انگلیسی، بروز خطاهای جزئی دور از انتظار نیست بنابراین، به ارزیابان توصیه می‌شود که نسبت به داوطلبانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست، حساس باشند.

    هریک از دو مقاله نوشته شده در بخش تحلیل مهارت نوشتاری، بر مبنای امتیاز از 0 (حداقل نمره) تا 6 (حداکثر نمره) نمره داده می‌شوند:

    0 به مقاله‌ای تعلق می‌گیرد که کاملا ناخوانا بوده یا راجع به موضوع تعیین شده، مطلبی نوشته نشده باشد.

    1 به مقاله‌ای داده می‌شود که اساسا ناقص باشد.

    2 به مقاله‌ای تعلق می‌گیرد که به طور جدی دارای اشکال باشد.

    3 مقاله‌ای که واقعا کم و محدود باشد.

    4 مقاله‌ای که به اندازه کافی مفید نباشد.

    5 مقاله‌ای که غنی و قوی باشد.

    6 مقاله‌ای که برجسته، کامل و بی نقص باشد.

    نمره میانگین در طول 3 سال و طبق نتیجه‌های به دست آمده در مارچ 2011، 4.4 بوده است.

    بخش کمی

    این بخش از 37 تست چند گزینه‌ای تشکیل شده است که در مدت 57 دقیقه باید پاسخ داده شوند. سوال‌ها بر دو نوع است: رفع اشکال و کافی بودن داده‌ها. در این قسمت، نمرات از 0 تا 60 در نظر گرفته می‌شود. در طول 3 سال تا پایان مارچ 2011، میانگین نمره 36.2/60  بوده است؛ نمرات بالای 50 و زیر 7 به ندرت به چشم می‌خورند.

    رفع اشکال

    در این قسمت، توانایی استدلال کمی داوطلب تست می‌شود. سوالات بخش رفع اشکال، به صورت چند گزینه‌ای و در زمینه حساب، جبر پایه و هندسه مقدماتی طرح می‌شوند. کاری که داوطلب باید انجام دهد این است که اشکال موجود در سوال را یافته و پاسخ صحیح را از بین 5 گزینه انتخاب کند. برخی از اشکالات، محاسبات ساده ریاضی خواهد بود و بقیه به صورت اشکالات لغوی روزمره نشان داده می‌شود که به راه‌حل‌های ریاضی نیاز دارد   .

    اعداد: تمام اعداد به کار رفته، اعداد حقیقی هستند.

    تصاویر: نمودارها و تصاویر مربوط به سوالات، با هدف ارائه اطلاعات مفید در پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده‌اند. مگر اینکه اشاره شود که یک تصویر خاص، بر مبنای مقیاس رسم نشده است، تصاویر و نمودارها با دقت هرچه بیشتر ترسیم می‌شوند. تمام تصاویر در یک صفحه قرار می‌گیرند مگر اینکه خلاف آن نشان داده شده باشد.

    کافی بودن داده‌ها

    در این بخش، توانایی استدلال کمی داوطلب را با استفاده از مجموعه‌ای از قواعد غیرمعمول مورد سنجش قرار می‌دهند. به داوطلب، یک سوال به همراه دو توضیح مربوط به آن داده می‌شود که شاید در پاسخگویی به سوال مفید باشد. سپس داوطلب باید مشخص کند که برای پاسخگویی به سوال، فقط یکی از توضیحات کافی است یا هر دو توضیحات لازم است و یا اینکه اصلا توضیحات کافی برای پاسخ دادن به سوال وجود ندارد. کافی بودن داده‌ها، سبک خاصی از سوالات ریاضی است که به طور اختصاصی برای آزمون‌های GMAT طراحی شده است. هر مورد دارای یک سوال است که دو توضیح شماره‌گذاری شده را شامل می‌شود.

    (A) اگر توضیح اول به تنهایی برای پاسخ به سوال کافی باشد، اما توضیح دوم به تنهایی کافی نباشد.

    (B) اگر توضیح دوم به تنهایی برای پاسخ به سوال کافی باشد، اما توضیح اول به تنهایی کافی نباشد.

    (C) اگر هر دو توضیحات برای پاسخگویی به سوال لازم باشند و یک توضیح به تنهایی مفید نباشد.

    (D) اگر هریک از توضیحات به تنهایی برای پاسخگویی به سوال کافی باشد.

    (E) اگر هیچ توضیحی برای پاسخ به سوال ارائه نشده باشد.

    شاید ساده‌ترین راه برای درونی کردن کامل وسعت و دامنه این سوالات، جایگزین کردن واژه "است" به جای واژه "باید باشد"، باشد – آنگاه موضوع این است که از خود بپرسیم آیا پاسخ ممکن است یا حتما "باید" این طور باشد.

    بخش شفاهی

    در این بخش 41 سوال چند گزینه‌ای داده می‌شود که در مدت 75 دقیقه باید به آنها پاسخ داد. این سوالات سه نوع است: تصحیح جمله، استدلال انتقادی و خواندن درک مطلب. نحوه امتیازبندی بخش شفاهی هم از 0 تا 60 است. در طول 3 سال تا پایان مارچ 2011، میانگین نمره 27.9/60  بوده است؛ نمرات بالای 44 و زیر 9 به ندرت به چشم می‌خورند.

    تصحیح جمله

    در این بخش از آزمون، دانش انگلیسی امریکایی داوطلب در زمینه دستور زبان، کاربرد آن و سبک نگارش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سوالات این بخش از یک جمله تشکیل شده که در زیر تمام جمله یا بخشی از آن خط کشیده شده است، و به همراه آن 5 گزینه انتخابی در زیر جمله قرار می‌گیرد. اولین گزینه پاسخ‌ها، دقیقا مشابه با قسمتی از جمله است که زیر آن خط کشیده شده است. چهار گزینه باقی مانده از عبارت‌های مختلفی مربوط به بخش خط کشیده شده جمله تشکیل می‌شوند. اگر عبارات جمله نقصی ندارند، به داوطلبین توصیه می‌شود که اولین گزینه را انتخاب کنند. و چنانچه عبارت اصلی جمله، اشکال داشته باشد، داوطلب را برای انتخاب بهترین گزینه از بین چهار گزینه باقی مانده راهنمایی می‌کنند. بخش تصحیح جمله در این آزمون، به منظور سنجش مهارت داوطلب در سه زمینه طراحی شده است:

    بیان صحیح، بیان موثر، و طرز بیان مناسب. بیان صحیح به دستور زبان و ساختار جمله مربوط می‌شود. بیان موثر به وضوح و قطعیت به کار رفته برای بیان ایده‌ها اشاره دارد و منظور از طرز بیان مناسب، تناسب و دقت در انتخاب لغت با توجه به معنی آن در واژه‌نامه و مفهومی که ارائه می‌دهد، است.

    استدلال انتقادی

    این آزمون، تفکر منطقی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. موارد این بخش، بحثی را ارائه می‌کنند که از داوطلب خواسته می‌شود که موضوع آن را تحلیل کند. در این سوالات از داوطلب می‌خواهند که در انتها نتیجه‌گیری کند، فرضیه‌های موجود را تشخیص داده یا نقاط ضعف و قوت موضوع را پیدا کند. در این بخش، توضیح خلاصه‌ای در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و از وی خواسته می‌شود که فرم و محتوای توضیح یا موضوع را ارزیابی کند. داوطلب باید استدلال خود را در عبارات یا پاراگراف‌های کوتاه تحلیل کند. در برخی از سوالات، ممکن است گزینه‌های پاسخ، جواب سوال مطرح شده باشد. داوطلب باید بهترین پاسخ را برای سوال انتخاب کند، پاسخی که به طرح فرضیه‌های غیر محتمل، زائد، بی‌ربط و متناقض که استانداردهای رایج در مفهوم را نقض کند، احتیاجی نداشته باشد.

    خواندن درک مطلب

    در این آزمون، مهارت خواندن داوطلب سنجیده می‌شود. سوالات بخش درک مطلب، به پاراگرافی مربوط می‌شود که داوطلب باید آن را بخواند. موضوع پاراگراف در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد، و سوالات مربوط به آن نشان می‌دهند که داوطلب چگونه مفهوم پاراگراف و اطلاعات موجود در آن را درک می‌کند. همانطور که از عنوان این بخش از آزمون مشخص است، توانایی داوطلب در درک مفهوم و ساختار منطقی مطلب نوشته شده را مورد سنجش قرار می‌دهد. مطالب ارائه شده در این بخش از آزمون GMAT، تقریبا از 200 تا 350 کلمه تشکیل شده‌اند که موضوعاتی از قبیل علوم اجتماعی، زیست‌شناسی، فیزیک و بازرگانی را پوشش می‌دهند. هر مطلب، با توجه به محتویاتش، از سه سوال یا بیشتر تشکیل شده است. سوالات راجع به نکته اصلی مطلب پرسیده می‌شود، در مورد اینکه نویسنده به طور خاص چه موضوعی را مطرح کرده، چه استدلال منطقی از مطلب بر می‌آید و حالات نویسنده چگونه بوده است؟

    مجموع نمرات

    مجموع نمرات منحصر به سنجش تحلیلی مهارت نوشتاری است و از بخش‌های کمی و شفاهی تشکیل می‌شود و دامنه این نمرات از 200 تا 800 است. حدود دو سوم از داوطلبین، امتیازی بین 400 تا 600 را به دست می‌آورند. توزیع نمره شبیه به یک منحنی زنگی شکل با انحراف استاندارد تقریبا 100 امتیاز است، به این معنی که این آزمون برای 68  درصد داوطلبان طراحی شده است که امتیازی بین 400 و 600 را کسب می‌کنند، در حالی که نمره میانگین ​​در اصل نزدیک به 500  در نظر گرفته شده است. در سال 2009/2010، نمره میانگین 544 بود که از سال 2000/2001، که نمره میانگین 527 بود، 3% افزایش داشته است.

    بخش‌های کمی و شفاهی به صورت آزمون تطبیقی کامپیوتری برگزار می‌شوند. ممکن است اولین سوال مشکل باشد. سوالات بعدی در هر بخش، احتمالا در سطح 500 هستند. در صوتیکه داوطلب پاسخ صحیح بدهد، سوالات بعدی، سخت‌تر می‌شود. و چنانچه پاسخ صحیح داده نشود، سوالات بعدی ساده‌تر خواهد بود. سوالات از میان گنجینه بزرگی انتخاب شده و بر اساس نمرات مستمر دانشجویان ارائه می‌شود. برای جلوگیری از به خطر افتادن سوالات توسط دانشجویانی که آنها را ضبط کرده‌اند، مرتبا به روز می‌شوند. نمره نهایی فقط بر اساس آخرین سوالی که داوطلب به آن پاسخ داده است، تعیین نمی‌شود (یعنی سطح دشواری سوالات از طریق ارائه آنها به صورت تطبیقی کامپیوتری مشخص می‌شود). الگوریتم مورد استفاده برای تعیین یک نمره، پیچیده تر از آن است. داوطلب می‌تواند مرتکب یک اشتباه شده و پاسخ نادرست به سوالات بدهد، آنگاه کامپیوتر آن اشتباه را به عنوان یک مورد غیر معقول تشخیص می‌دهد. اگر داوطلب به اولین سوال پاسخ ندهد، لزوما امتیازی پایین‌تر از حد معمول در این بخش کسب نمی‌کند.  

    از آنجا که GMAT، یک آزمون تطبیقی کامپیوتری است (CAT)، سوال بعدی بر اساس پاسخ قبلی طرح می‌شود و از طریق یک الگوریتم آزمایشی دشواری هر سوال، ساده‌تر می‌شود بنابراین، برای هر سوال باید بیشترین تلاش را به کار گرفت. امکان اینکه به سوال قبلی باز گردید و آن را چک یا اصلاح کنید، وجود ندارد. بنابراین، GMAT کاملا بر خلاف آزمون استعداد تحصیلی (SAT) می‌باشد که نمره منفی دارد. هر بخش از آزمون از چند سوال تجربی تشکیل شده است که در نمره داوطلب تاثیری ندارد اما برای تشخیص تناسب با توانایی‌ها داوطلب در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدوده نمره در بخش کمی و شفاهی 0 تا 60 و در سنجش تحلیلی مهارت نوشتاری بین 0 تا 6 است و میانگین نمرات دو مقاله را نشان می‌دهد. در این بخش، به شیوه متفاوتی از بخش شفاهی و کمی امتیازبندی می‌شود و در نمره کلی لحاظ نمی‌شود. تمام نمرات و لغو آزمون‌ها در 5 سال گذشته، در گزارش نمرات دانشجویان قید خواهد شد، هر تغییر ایجاد شده در رویه سه نمره قبل و لغو امتحانات در گزارش نمرات باقی می‌ماند.

    نمرات مورد نیاز

    بیشتر دانشکده‌ها حداقل نمره قابل قبول یا آمارهای تفصیلی در مورد نمره‌های به دست آمده توسط متقاضیان را منتشر نمی کنند. با این حال، معمولا نمرات میانگین آخرین پذیرفته‌شدگان خود را اعلام می‌کنند تا به عنوان راهنما مورد استفاده قرار بگیرد. نمره میانگین بالاتر از 600 یا پایین‌تر از 700، برای تقریبا تمام دانشکده‌های بازرگانی، معمولا در مجلات عامه پسند و رتبه‌بندی‌ها درج می‌شود. به عنوان مثال، میانگین نمره در دانشکده بازرگانی هاروارد مطابق با رتبه‌بندی دانشکده بازرگانی یو اس نیوز، در حدود 720 است.

    تاریخچه

    سازمانی که در حال حاضر به عنوان شورای پذیرش تحصیل در رشته مدیریت (GMAC) شناخته می‌شود، در سال 1953، به عنوان انجمنی متشکل از 9 دانشکده بازرگانی شروع به فعالیت کرد که هدف آن، طراحی آزمونی استاندارد برای کمک به دانشکده‌ها در انتخاب متقاضیان واجد شرایط بود. در سال اول، این آزمون یک سنجش برگزار کرد که بیش از 2000 بار اجرا شد و در سال‌های اخیر، سالانه بیش از 200000 بار برگزار شده است. GMAT در ابتدا توسط 54 دانشکده برگزار می‌شد اما در حال حاضر، توسط بیش از 1,500 دانشکده و  1,800رشته در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از سال 2005 به بعد، GMAC به عنوان دایره امتحانات در نظر گرفته شد. در 1 ژانویه 2006، GMAC کمپانی‌های فروش نرم‌افزار را به شراکت با ACT  واگذار کرد که سوالات امتحانی و نرم‌افزار CAT را توسعه داد و پیرسون وو آزمون را در مراکز آزمون در سراسر جهان برگزار نمود. در 23 ژوئن 2008، یک شایعه تقلب توسط GMAC تایید شد که در حدود 6000 داوطلب در آن شرکت داشتند و سوالات در وب سایت ScoreTop.com قابل روئیت بود. از آن پس GMAC اعلام کرد که برای جلوگیری از بروز این مسائل، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای از جمله باطل کردن نمرات متقاضیان، اطلاع‌رسانی به دانشکده‌هایی که نمرات خود را کسب کرده‌اند و محروم کردن آنها از آزمون‌های بعدی را در نظر گرفته است. در 27 ژوئن، GMAC به متقاضیان اطمینان داد که تنها کسانی که آگاهانه از طریق وب سایت ScoreTop دست به تقلب زده‌اند شامل این محرومیت‌ها می‌شوند. مجله وال استریت بعدا گزارش داد که نمرات داوطلبان آزمون 84، در پی رسوایی لغو شد   .

    همچنین، در واکنش به موارد "پراکسی" یا "رینگر"  برگزاری آزمون، که در آن دانشجویان شخص دیگری را به جای خود برای شرکت در آزمون استخدام می‌کنند،GMAC  تکنولوژی اسکن از کف دست از شرکت فوجیتسو را در مراکز آزمون کرده است. GMAC، برای دوره بعدی برگزاری آزمون در ژوئن 2012، برنامه‌های دیگری را اعلام کرده است. تغییرات ایجاد شده در امتحان شامل حذف یکی از مقالات در بخش سنجش تحلیلی مهارت نوشتاری و افزودن بخش استدلال جامع است. تفاوت‌های فاحش بین‌المللی در نظر گرفته خواهد شد.

    ثبت نام و آمادگی

    • داوطلبین باید به صورت آنلاین یا تماس با یکی از مراکز آزمون ثبت نام کنند. برای تعیین زمان‌بندی آزمون، باید در یکی از مراکز تعیین شده آزمون حاضر شد.
    • شیوه‌های کمکی برای آمادگی آزمون شامل کتاب‌های خودآموز GMAT، دوره‌های کلاسی (حضوری یا آنلاین) یا کلاس‌های خصوصی وجود دارد.
    • هزینه آزمون 250 $ است.
    • در هر ماه بیش از یکبار نمی‌توانید در آزمون GMAT شرکت کنید. حتی در صورتیکه نمرات باطل اعلام شده باشند.

     

     

     

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 27 تير 1391
    ویراستار: Negar Zandipour
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share