خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • SAT

  •  

    امتحان SAT

    آزمون SAT

    آزمونSAT، یک آزمون استاندارد برای پذیرش در دانشکده‌های ایالات متحده است. این آزمون، توسط هیئت علمی دانشکده که یک سازمان غیرانتفاعی است، راه‌اندازی، معرفی و گسترش داده شد. پیش از این، SAT از طریق مرکز خدمات آزمون تحصیلی که هنوز هم عهده‌دار برگزاری آزمون است، راه‌اندازی، معرفی و امتیازبندی شده بود. هدف این آزمون، سنجش آمادگی متقاضیاان برای ورود به دانشکده است. SAT، اولین بار در سال 1926 معرفی شد و نام و امتیازبندی‌های آن بارها تغییر کرد. این آزمون، اولین بار با نام آزمون استعداد آموزشگاهی و پس از آن، آزمون سنجش آموزشگاهی شناخته شد اما اینک SAT، از هیچ واژه خاصی گرفته نشده است و معرف لغت خاصی نیست.

    آزمون استدلالی SAT، در سال 2005 معرفی شد، مدت این آزمون، سه ساعت و 45 دقیقه و هزینه آن به غیر از هزینه‌های جانبی، 50$ (81$ بین‌المللی)است. نمرات SAT، از 600 تا 2400 امتیازبندی شده است که شامل سه بخش (ریاضیات، خواندن انتقادی و نوشتن) 800 امتیازی است. شرکت در آزمون SAT یا آزمون‌هایی شبیه آن، برای پذیرش ورودی‌های جدید به بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده، نه همه آنها، لازم است.

    ساختار

    این آزمون از سه بخش عمده تشکیل شده است: ریاضیات، خواندن انتقادی و نوشتن. به هر بخش، نمره‌ای بین 200 – 800 اختصاص داده می‌شود. تمام نمرات، ضریب 10 دارند. نمره کل، از مجموع نمرات این سه بخش محاسبه می‌شود. هر بخش عمده، به سه قسمت تقسیم می‌شود. 10 بخش کوچک‌تر به علاوه یک بخش 25 دقیقه‌ای آزمایشی یا معادل وجود دارد که ممکن است در سه بخش اصلی هم وجود داشته باشد. بخش آزمایشی برای قانون‌مند کردن سوالات در آزمون‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نمره کل به حساب نمی‌آید. آزمون، سه ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد اما بیشتر مراکز اجرایی، وقتی را برای راهنمایی، توزیع سوالات، تکمیل مشخصات و 11 دقیقه را برای استراحت در نظر می‌گیرند که با این حساب، تقریبا چهار ساعت و نیم طول می‌کشد. سوالات بر اساس امتیازبندی بخش‌های آزمایشی، به سطوح ساده، متوسط و سخت تقسیم‌بندی می‌شوند. سوالات ساده‌تر معمولا در ابتدای بخش قرار داده می‌شوند در حالیکه سوالات سخت‌تر، در انتهای بخش قرار می‌گیرند. این قاعده برای هر همه بخش‌ها درست نیست (بخش خواندن انتقادی دارای ترتیب زمانی است) اما یک قاعده کلی به ویژه در ریاضی و تکمیل 19 جمله در آزمون به شمار می‌رود.  

    خواندن انتقادی

    بخش خواندن انتقادی آزمون SAT (که قبلا به صورت شفاهی بود)، از سه بخش زمان‌بندی شده تشکیل می‌شود: دو بخش 25 دقیقه‌ای و یک بخش 20 دقیقه‌ای، به علاوه سوالات مختلفی در زمینه تکمیل جمله و خواندن پاراگراف‌های کوتاه و بلند. بخش‌های این آزمون، معمولا با 5 تا 8 سوال در زمینه تکمیل جمله شروع می‌شود؛ باقی سوالات بر روی خواندن پاراگراف‌ها تکیه می‌کند. تکمیل کردن جمله‌ها معمولا با ملزم کردن دانشجویان به انتخاب یک یا دو لغت که جمله را بهتر کامل می‌کند، سطح لغت و درک ساختار جمله دانشجویان را ارزیابی می‌کند. بقیه بخش خواندن انتقادی از سوالاتی در مورد خواندن پاراگراف تشکیل می‌شود که در آن دانشجویان، قطعاتی کوتاه در زمینه علوم اجتماعی، انسانی، فیزیک یا داستان‌های شخصی خوانده و بر اساس پاراگراف به سوالات پاسخ می‌دهند. در بخش دیگر پاراگرافهایی ارائه شده که از داوطلب خواسته می‌شود دو پاراگراف مربوط به هم را با یکدیگر مقایسه کند؛ معمولا این بخش، پاراگراف خواندنی کوتاه‌تری دارد. تعداد سوالات مربوط به هر پاراگراف، به طول آن بستگی دارد. بر خلاف بخش ریاضیات که سوالات به ترتیب سخت‌تر می‌شوند، در بخش خواندن انتقادی، سوالات بر اساس متن پاراگراف پیش می‌روند. به طور کلی، سوالتی که در ابتدای بخش قرار داده می‌شوند ساده‌تر و سوالاتی که در انتها قرار دارند، سخت‌تر است.

    ریاضیات

    بخش ریاضی آزمون SAT، به عنوان بخش کمی یا محاسباتی شناخته می‌شود. این بخش هم از سه قسمت زمان‌بندی شده تشکیل می‌شود: دو بخش 25 دقیقه‌ای و یک بخش 20 دقیقه‌ای به ترتیب زیر:

    • یکی از بخش‌های 25 دقیقه‌ای، کاملا چند گزینه‌ای است و 20 سوال دارد.
    • بخش 25 دقیقه‌ای دیگر، از 8 سوال چند گزینه‌ای و 10 سوال تشریحی تشکیل شده است. در سوالات تشریحی، داوطلبان چاسخ سوالات را در صفحه‌ای در پاسخنامه می‌نویسند. برخلاف سوالات تستی، پاسخ‌های نادرست به سوالات تشریحی، نمره منفی ندارد زیرا داوطلب محدودیتی برای پاسخگویی ندارد.
    • بخش 20 دقیقه‌ای کلا چند گزینه‌ای است و از 16 سوال تشکیل شده است.

    آزمون SAT با سوالات مقایسه‌ای کمی در بخش ریاضی و بی پاسخ گذاشتن سوالاتی که پاسخ‌های نمادین یا عددی دارند، انجام می‌شود.

    • موضوعات جدید از جبر II و نمودار پراکندگی تشکیل می‌شوند. چنین تغییراتی موجب کوتاه‌تر و کمی‌تر شدن آزمون شده که برای موفقیت در آن، به گذراندن دوره‌های ریاضی پیشرفته‌تر در رابطه با آزمون قبلی احتیاج است.

    استفاده از ماشین حساب

    بروز تغییرات اخیر در بخش ریاضی آزمون و نیاز به ذخیره وقت و در عین حال حفظ دقت در محاسبات، موجب استفاده برخی از داوطلبان از برنامه‌های ماشین حساب شده است. این برنامه‌ها به داوطلب امکان می‌دهد تا اشکالات خود را سریع‌تر از حد ممکن نسبت به استفاده از ماشین حساب‌های دستی و معمولی حل کنند.

    گاهی، مخصوصا برای اشکالات هندسی و سوالاتی که محاسبات متعدد دارند، استفاده از ماشین حساب‌های هندسی ترجیح داده می‌شود. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط هیئت علمی دانشکده، عملکرد در بخش ریاضی امتحان با میزان استفاده از ماشین حساب ارتباط دارد، به این معنی که، کسانی که در حدود یک سوم تا نیمی از محاسبات را به کمک ماشین حساب انجام می‌‌دهند، به طور متوسط ​​نسبت به کسانی که از ماشین حساب کمتر استفاده می‌کنند، نمره بالاتری کسب می‌کنند. استفاده از ماشین حساب‌های هندسی در رشته‌های ریاضی و همچنین آشنایی با ماشین حساب در خارج از کلاس نشان داده است که تاثیر مثبتی بر عملکرد دانشجویانی که در حین آزمون از این ماشین حساب‌ها استفاده می‌کنند دارد.

    بخش نوشتاری

    بخش نوشتاری آزمون SAT، بر اساس و نه مستقیما قابل مقایسه با آزمون قدیمی SAT II، آزمون موضوعی نوشتاری است (که به نوبه خود از TSWE قدیمی توسعه پیدا کرده است) که از سوالات چند گزینه‌ای و یک مقاله کوتاه تشکیل شده است. نمره مقاله، حدود 28% کل نمره بخش نوشتاری و سوالات چند گزینه‌ای، 70% کل نمره این بخش را به خود اختصاص می‌دهند. این بخش در مارچ 2005 به دنبال اعتراض به دانشکده‌ها در مورد عدم وجود نمونه‌های یکنواخت در رابطه با توانایی نوشتاری و تفکر انتقادی دانشجویان اجرا شد.

    سوالات چند گزینه‌ای، دارای سوالات تشخیص خطا، سوالات اصلاح جمله و پاراگراف می‌باشند. سوالات مربوط به تشخیص خطا و اصلاح جمله، دانش گرامر دانشجو را با نشان دادن جملاتی که دارای اشتباهات گرامری ناشیانه هستند، ارزیابی می‌کند؛ در بخش شناسایی خطا، دانشجو باید کلمه‌ای که منبع خطاست را مشخص کرده یا نشان دهد که جمله درست است، در حالی که بخش اصلاح جمله از دانشجو می‌خواهد که کلمه قابل قبولی را برای جمله نادرست انتخاب کند. سوالات اصلاح پاراگراف، درک دانشجویان از ساختار منطقی ایده‌ها را با ارائه مقاله ضعیف دانشجو و درخواست یک سری از سوالات به عنوان تغییراتی که ممکن است به بهترین وجه آن را بهبود بخشد، ارزیابی می‌کند.

    بخش مقاله‌نویسی آزمون که همیشه در ابتدای آزمون انجام می‌شود، 25 دقیقه طول می‌کشد. تمام مقالات باید در رابطه با موضوع ارائه شده باشد. موضوعات گسترده و غالبا فلسفی هستند و طوری طرح شده‌اند که برای دانشجویان بدون در نظر گرفتن سابقه آموزشی و اجتماعی آنها، ساده باشند. به عنوان مثال ممکن است از دانشجو خواسته شود تا در مورد موضوعاتی همچون ارزش کار در زندگی انسان و یا اینکه آیا تغییرات فنی عواقب منفی بر کسانی که از آن بهره می‌برند دارد، ایده‌پردازی کنند. این مقاله‌ها به ساختار خاصی نیاز ندارند و هیئت علمی دانشکده، نمونه‌هایی از خواندن، مطالعات، تجربه یا مشاهدات دانشجویان را قبول می‌کند. دو مصحح آموزش دیده، هر مقاله را می‌خوانند و به آنها از بین 1 تا 6 نمره می‌دهند، نمره 0 به مقاله‌ای داده می‌شود که خالی، بدون موضوع، به زبانی غیر از انگلیسی باشد یا با مداد شماره 2 نوشته نشده باشد یا در نهایت پس از چند بار خواندن مقاله مناسبی به نظر نرسد. این نمرات با هم جمع می‌شوند تا نمره نهایی به 2 تا 12 برسد. اگر نظر دو مصحح، بیشتر از یک نمره با هم اختلاف داشته باشد، مصححص با تجربه‌تری در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. میانگین زمانی را که هر مصحح برای خواندن هر مقاله صرف می‌کند، کمتر از 3 دقیقه است.

    برگزاری آزمون

    آزمون SAT هفت بار در سال در ایالات متحده برگزار می‌شود؛ در ماه‌های اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، مارچ (یا آوریل)، می و ژوئن. این آزمون معمولا در اولین شنبه ماه نوامبر، دسامبر، می و ژوئن برگزار می‌شود. در کشورهای دیگر هم آزمون SAT به همین ترتیب برگزار می‌شود به غیر از اولین تاریخ در فصل بهار (یعنی مارچ یا آوریل) که در این ماه برگزار نمی‌شود. در سال 2006، این آزمون 1,465,744 بار برگزار شده بود. داوطلبان یا در آزمون تحلیلی SAT شرکت می‌کنند یا در سه آزمون موضوعی آن در تاریخ‌های اعلام شده به غیر از اولین تاریخ در بهار که فقط آزمون تحلیلی برگزار می‌شود. داوطلبان مایلند برای شرکت در آزمون، به صورت آنلاین از طریق وب سایت دانشکده، ایمیل یا تلفن و حداقل سه هفته پیش از برگزاری آزمون ثبت نام کنند.

    آزمون موضوعی در یک کتاب بزرگ در روز امتحان به داوطلب ارائه می‌شود. بنابراین، اهمیتی ندارد که برای چه آزمونی و چند داوطلب ثبت نام کرده‌اند؛ ممکن است نظر داوطلب تغییر کرده و قصد شرکت در آزمون دیگری مانند زبان و مهارت شنیداری بدون توجه به نوع آزمون ثبت نامی را داشته باشد. دانشجویانی که در آزمون‌های بیشتری از آنچه که ثبت نام کرده‌اند، شرکت می‌کنند، باید هزینه آن را بهبورد دانشکده بپردازند و نمرات آنها تا زمانی که این پرداخت صورت نگیرید به آنها اعلام نخواهد شد. اما از دانشجویانی که در آزمونی کمتر از آزمون ثبت نام شده شرکت کنند، این هزینه اضافی دریافت نمی‌شود.

    هزینه آزمون تحلیلی SAT، 49$ (78$ بین‌المللی، 99$ برای داوطلبان هندی و پاکستانی). برای آزمون موضوعی دانشجویان باید 22$ هزینه اصلی آزمون (49$ دانشجویان بین‌المللی، 73$ دانشجویان هندی و پاکستانی) و 11$ برای هر آزمون اضافه (به غیر از آزمون زبان و مهارت شنیداری که 21$ هزینه دارد) بپردازند. بورد دانشکده از دریافت هزینه از دانشجویان کم درآمد خودداری می‌کند. علاوه بر این موارد، برای تاخیر در ثبت نام، آزمون standby، تغییر در ثبت نام، اعلام نمره از طریق تلفن و گزارشات تلفنی بیشتر در مورد نمره‌ها، هزینه‌های بیشتری در نظر گرفته شده است.

    داوطلبانی که به دلایل مذهبی نمی‌توانند در روز شنبه در آزمون شرکت کنند، می‌توانند برای روزهای بعدی درخواست کنند به غیر از اکتبر که روز یکشنبه این ماه، 8 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون اصلی است. این موارد در هنگام ثبت نام باید قید شوند. دانشجویانی که معلولیت جسمی و ذهنی دارند می‌توانند در خوابگاه این آزمون را انجام دهند. زمان استاندارد برای دانشجویان معلولی که به وقت بیشتری نیاز دارند، 50% اضافه می‌شود.

     

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 30 مهر 1391
    ویراستار: Negar Zandipour
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share