خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • طرحهای تحقیقاتی

  •  

    آماده کردن طرح تحقیقاتی

    پیشنهاد تحقیق

    یک پیشنهاد تحقیق 300 واژه ای (750 واژه برای داوطلبان رشته های هنر) جهت تکمیل مدارک مورد نیاز است. یک پیشنهاد تحقیقیاتی خوب و حساب شده دانشگاه را متقاعد می کند که شما یک افق روشن از آنچه می خواهید بخوانید پیش روی خود دارید و نشان می دهید که چرا این رشته مورد علاقه شماست و چگونه باید سئولات تحقیقیاتی را مطرح نمود. این مدرک مهم به دانشگاه اجازه می دهد تا توان تحقیقیاتی و تواناییهای بالقوه شما را ارزیابی کند علاوه بر این به شما کمک می کند تا تفکرات خود را پالایش نموده تا ذهنتان برای روزهای ابتدایی تحصیل آماده تر گردد. برای آماده کردن پیشنهاد تحقیقاتی بهره گیری از نظرات و مشاوره های آکادمیک استاد راهنما که موضوع تحقیق را به شما معرفی کرده اجتناب ناپذیر است.

    ساختار و محتویات پیشنهاد تحقیقاتی

    هر کسی که پیشنهاد تحقیقاتی را می خواند سئولات زیر را تقریبا به همین ترتیب از خود می پرسد:

    • اصلی ترین سئوال، تمرکز تحقیق شما بر چیست؟ اطمینان حاصل نمایید عنوان تحقیق تا حدودی به این سئوال جواب دهد.
    • این تحقیق از چه جهت حائز اهمیت است؟ شما باید متن تحقیق، پیشینه آن و اهمیت آنرا معین کنید.
    • شکاف های موجود در ارتباط با علم مورد نظر کدامند؟ درک خود از این موضوع را با نقل قول از کارشناسان این علم نشان دهید. این بخش باید در عین کوتاهی مفید باشد.
    • تحقیق شما به چه نحوی می تواند این شکاف ها را پر نماید؟ چه نکته جدید یا منحصر به فردی در تحقیق شما وجود دارد؟ آیا این تحقیق در ادامه تحقیق دیگری است که در همین زمینه انجام داده اید؟
    • طرح تحقیقیاتی شما چیست؟ این بخش به صراحت اهداف شما را از پروژه و روش شناسی شما را معین می کند. این بخش می تواند بدنه اصلی تحقیق را تشکیل دهد.
    • هدف نهایی پروژه شما چیست؟ این بخش می تواند به یک موضوع محدود شده بپردازد یا به یک سئوال کلی جواب دهد. در این بخش می توانید وسعت پروژه را مشخص نمایید و در مورد محدودیت ها یا موانع احتمالی پیش رو بحث نمایید. به خاطر داشته باشید که تحقیق باید در زمان محدود تعیین شده برای درجه تحقیق شما به اتمام برسد.
    • چه نتیجه ای از تحقیق مورد انتظار شما است؟ این بخش نشان می دهد تغییرات درک ما از نتیجه تحقیق چیست و/یا چه کسی از نتیجه تحقیق متنفع می شود؟

    اطمینان حاصل نمایید در نوشتن تحقیق از لغات و اصطلاحات ساده و روان استفاده نمایید و به یاد داشته باشید که این یک موقعیت است در جهت جلب علاقه خواننده به تحقیق شما.

    عناصر تشکیل دهنده یک تحقیق:

    IV. بازبینی ادبیات تحقیقI. مقدمه و قالب تئوری

    الف: مقدمه بخشی از تحقیق است که اطلاعات پیش زمینه را برای خواننده فراهم می کند. هدف این بخش ایجاد یک قالب برای تحقیق است به نحویکه خواننده ارتباط آن را با تحقیقیات دیگر درک نماید ( ویلکینسون 1991 صفحه 96)

    ب: در بدنه مقدمه نویسنده باید:

    1. حس علاقه خواننده به متن را تحریک نماید.
    2. زمینه ها و مشکلاتی که باعث ارائه این تحقیق شده است ذکر نماید.
    3. متن را در غالب ادبی تحقیقات بزرگتر علمی قرار دهد.
    4. و در نهایت به سمت و سوی مخاطب خاص سوق دهد ( کرسول 1994 صفحه 42)

    پ: اگر محقق در داخل یک قالب تئوری یا خط تحقیقی خاص فعالیت می کند، این قالب تحقیقی یا خط تئوری در ابتدا ترجیحا در مقدمه باید معرفی گردد و مورد بحث قرار گیرد. به یاد داشته باشید که قالب تئوری یا خط تحقیقی مشکلات که تحقیق براساس آنها شکل گرفته است، پایه های مطالعه، سئوالات و فرضیه ها، تجهیزات و انتخاب متد را شامل می شود. یافته ها در نهایت در رابطه با ارتباط آنها با قالب تئوری یا خط تحقیقی به منظور تقویت تحقیق مورد بحث قرار می گیرند. 

    ت: فرضیه ها، قالب های تئوری و خط تحقیقی از لحاظ کمیت و کیفیت می توانند به طور جداگانه موردارذزیابی قرار گیرند.

    1.  در مطالعات کمیتی، شخص می تواند از فرضیه ها به طور قیاسی استفاده نماید و آن را در ابتدای طرح تحقیقاتی جای دهد. هدف از این کار آزمودن یا تصدیق تئوری ها است. بنابراین شخص می تواند مطالعه را با پیش بردن تئوری آغاز نماید، سپس داده ها را در جهت آزمودن تئوری جمع آوری نماید و در نهایت تصدیق یا عدم تصدیق تئوری را بر طبق نتایج مطالعه انعکاس دهد. این تئوری تبدیل به قالب کلی مطالعه، مدل سازمان دهی شده تحقیق و روش جمع آوری داده ها از طریق سئوالات و فرضیه ها می گردد. (کرسول 1994 صفحه 87-88)
    2. در تحقیقات کیفی استفاده از فرضیه و خط تحقیقاتی به طبیعت تحقیق وابسته است. در فرضیه های بنیادین به عنوان مثال فرضیه های اصول مسلم. عموم تحقیقیات کیفی نیز با هدف آزمودن و تصدیق تئوری صورت می گیرند، بنابراین در این حالت قالب تئوری به عنوان یک تلاش کمیتی در ایتدا باید مشخص گردد و مورد بحث قرار گیرد. 

    II. بیان مشکلات 

    الف: بیان مشکلات مفهوم مطالعه را مورد بررسی قرار می دهد و در ضمن روش های تحلیل را مشخص می نماید. (ویرسما 1995 صفحه 404)

    مشکل می تواند به عنوان یک موضوع در تئوری یا ادبیات تحقیق تعریف گردد یا به عنوان تمرینی که نیاز برای تحقیق را روشن می کند بیان شود. ( کرسول 1994 صفحه 50)

    پ: متمایز کردن مشکلات در تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است به نحویکه خواننده به راحتی آنرا تشخیص دهد. بعضی مواقع مشکلات که به صورت مبهم ارائه شده اند در پشت بحث های طولانی پنهان می شوند. در این حالت کمیته بررسی کننده تحقیق برای شناخت مشکل با سختی روبرو هستند. 

    ت: بیان مشکلات باید در متن اصلی صورت گیرد در این متن باید به طور اختصار قالب هاب تئوری و ادراکی کگه مشکلات داخل آن قرار دارد مورد بحث قرار گیرند. مشکلاتی که به وضوح مشخص هستند و در قالب تئوری یا خط تحقیقی توضیح داده شده اند می توانند باعث تقویت تحقیق گردند. این موضوع در تمام تحقیقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیاز به توجه ویژه دارد. سازمانهایی مثل AERA و APA به دنبال چنین مشخصاتی در تحقیقات هستند. این موضوع در تمام تحقیقات کمیتی و عموم تحقیقات کیفی ضروری است.

    ث: مشکلات را به نحوی بیان کنید که برای شخصی که در زمینه تحقیق اطلاعات مقدماتی و نه کامل دارد قابل فهم باشد.

    ج: بیان کارآمد مشکلات به این سئوال که چرا این تحقیق باید صورت گیرد جواب می دهد. اگر محقق نتواند به این سئوال به وضوح جواب دهد یا بزرگ تر از اندازه اصلی معرفی شود ( یعنی تمرکز بر بعدهای جهانی مشکل که مربوط به تحقیق نمی شود ) بیان مشکل به صورت دوپهلو بروز می نماید. 

    چ: در تحقیقات شفاهی که به صورت کنفرانس هستند بیان مشکل عموما در مقدمه صورت می گیرد. در تحقیقات آکادمیک برای رساله های دانشگاهی بیان مشکلات یک بخش جداگانه به خود اختصاص می دهند. 

    III. هدف مطالعه:

    الف: بیان هدف باید به طور اختصار و دقیق هدف کلی مطالعه را مشخص نماید. (لاک، اسپیردسو و سیلورمن 1987 صفحه 5) اگر هدف برای نویسنده مشخص نباشد برای خواننده نیز مشخص نخواهد بود. 

    ب: محدوده تحقیق به طور اختصار مشخص گردد. در بخش بعدی اطلاعات جامع تری در این مورد کسب خواهید کرد.

    پ: فرضیه ها ی از پیش مشخص شده مورد تست قرار می گیرند یا سئولات مطرح می شوند علاوه براین اهمیت مطالعه مشخص می گردد. این موضوع از پیچیدگیهای خاصی که در بخش بعد ملاحظه می کنید برخوردار است.

    ت: بیان هدف می تواند آمیخته با اصول بنیادین مطالعه باشد. اما برخی کمیته های بررسی ترجیح میدهند این دو بخش جدا از یکدیگر باشند.

    ث: هنگام بیان هدف نکات کلیدی باید مدنظر قرار گیرند. 

    1. سعی کنید از جمله ای که با عبارت "هدف از این تحقیق ... می باشد" استفاده نمایید. این موضوع ذهن خود شما را به سمت هدف سوق  می دهد و هدف را به روشنی برای خواننده مشخص می کند.
    2. مفهوم و ایده اصلی مطالعه را به وضوح بیان کنید. برخی از کمیته های بررسی ترجیح می دهند این دو جدا از یکدیگر بیان شوند. هنگام تعریف اصطلاحات بین توصیف اصطلاح یا استفاده از معنی متداول آن انتخاب نمایید.
    3. روش تحقیق خاص مورد استفاده خود را مشخص نمایید.
    4. واحد تحلیل را در مطالعه خود مشخص نمایید.

    الف: بازبینی ادبیات تحقیق پیشینه ای از مشکلات تحقیق فراهم می نماید. این بخش باید نیاز تحقیق و تسلط محقق روی موضوع تحقیق را مشخص نماید (ویرسما 1995 صفحه 406)

    ب: بازبینی ادبیات تحقیق اهداف مهمی را تامین می کند

    1. نتایج تحقیقات مرتبط با تحقیق موردنظر را با خواننده به اشتراک می گذارد. (فرانکل و والن 1990)
    2. مطالعه را  به محدوه بزرگ تری از موضوع گسترش می دهد، از میزان شکاف با تحقیقات دیگر می کاهد و بر اطلاعات مطالعات دیگر می افزاید. (روسمان 1989) 
    3. یک قالب در جهت ذکر اهمیت مصالعه فراهم می کند، بعلاوه اینکه یک معیار برای مقایسه نتیجه با نتایج دیگر مطالعات آماده می کند. 
    4. یک قالب برای مشکلات تحقیق که قبلا از آن صحبت شد فراهم می کند.

    ​ پ: به خواننده تحقیق نشان می دهد که شما اطلاعاتی جامع از موضوع موردنظر در اختیار دارید و آگاه از اطلاعات جدید و توسعه روش شناسی در این زمینه هستید.

    ت: نقطه شروه مطالعه شما را ترسیم می کند. حالا دیگر اینکه چگونه مطالعه شما تصحیح و توسعه یافته مشخص است.

    ث: از استفاده از جملاتی که نشان دهنده کار محدود یا بیش از حد گسترده روی موضوع است به دلیل مشکلات در خلاصه کردن آن اجتناب کنید. جملاتی از این دست نشان دهنده عدم تسلط محقق با ادبیات تحقیق است.

    ج: بازبینی ادبیات در تحقیق عموما امری مختصر و مفید است. از قوه قضاوت خود برای انتخاب مثال ها استفاده کنید- ادبیات تحقیق انتخاب شده باید مربوط باشد (APA 2001). مرجع نقل قول های مهم و مناسب را ذکر کنید. نکات کلیدی را به روشنی و وضوح بیان کنید.

    چ: کمیته بررسی کننده تحقیق ممکن است خواهان بخشی باشد که استراتژی تحقیق مشخص شده است- در مورد اینکه روش یا منبعی که استفاده نموده اید (مثل پایگاه داده ها، روزنامه و مجلات، بانک های آزمون و کارشناسان رشته) باید در بازبینی ادبیات تحقیقی گرداوری شوند یا خیر را با مسئولان کمیته بررسی چک نمایید.

    V. سئوالات و/یا فرضیه های قابل آزمون

    الف: پرسشنامه های مربوط به تحقیقات آماری و سرشماری ( چه تعداد از آنها وجود دارد؟ آیا ارتباطی میان آنها وجود دارد) این گونه سئولات عموما در تحقیقات کیفی مورد استفاده قرار می گیرند اگرچه استفاده از آنها در تحقیقات کمی نیز رو به گسترش است. فرضیه های قابل آزمون مرتبط با تحقیقات تئوری هستند و منحصرا در تحقیقات کمی مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که نویسنده تحقیق از واژه فرضیه های قابل آزمون استفاده می کند، خواننده حق دارد شرح وتفسیری از تئوری مورد نظر در اختیار داشته باشد ( و همچنین فرضیه هایی زیرمجموعه تئوری).  همانطور که نتیجه گیری با داده ها اجین شده است فرضیه های قابل آزمون نیز با قالب تئوری اجین شده است.

    ب: سئوال تحقیقاتی ارتباط میان دو یا تعداد بیشتری متغییر را مطرح می کند اما ارتباط را به صورت سئوال تعبیر می کند. یک فرضیه قابل آزمون بیانگر یک  عبارت خبری از ارتباط میان دو یا تعداد بیشتری متغییر است. (کرلینگر 1979، کراتهول 198

    پ: تصمیم در مورد استفاده از سئوالات یا فرضیه های قابل آزمون به عواملی مانند هدف تحقیق، طبیعت و ذات تحقیق، روش شناسی و مخاطبان تحقیق بستگی دارد. ( حتی سلایق و تمایلات اعضاء کمیته بررسی تحقیق نیز می تواند تاثیرگذار باشد)

    ت: پرداختن به استفاده از فرضیه های قابل آزمون مشتق شده از روش های علمی در تحقیقات علم جامعه شناسی است. این فرضیه ها امتیازات فلسفی در آزمون های آماری دارند به همین دلیل محققان بهتر است در بیان نتیجه گیری ها محافظه کارانه عمل نمایند (آرم استرانگ 1974)

    ث: فرضیه های قابل آزمون به چهار شکل می توانند بیان شوند

    1. از لحاظ ادبی خنثی - شکل عدم تفاوت از لحاظ ساختار تئوری. به عنوان مثال "هیچ رابطه ای میان حمایت مالی و تداوم تحصیلی یک خانم  دانشجو میان سال غیر سنتی وجود ندارد" یا "هیچ تفاوتی میان موفقیت تحصیلی دانشجویان خودجوش و غیر خود جوش وجود ندارد."
    2. از لحاظ کاربردی خنثی - شکل عدم تفاوت از لحاظ  کا رکرد که برای آزمون فرضیه مورد نیاز است. به عنوان مثال "هیچ رابطه ای میان میزان ساعتی که یک خانم دانشجو میان سال غیر سنتی در اتحادیه دانشجویی می گذراند با موفقیت تحصیلی او بعد از سال اول وجود ندارد" یا " هیچ تفاوتی میان میانگین نمره متوسط که توسط دانشجویان یک چهارم بالایی و پایینی جدول خودجوشی به دست آمده وجود ندارد." بیان فرضیه قابل آزمون از لحاظ کاربردی خنثی شکل محبوب اینگونه نوشتار  است.
    3. از لحاظ ادبی متناوب - این فرضیه در صورتی قابل قبول است که فرضیه خنثی از لحاظ ساختار تئوری رد شده باشد، به عبارت دیگر این معمولا همان نتیجه ای است که امیدوار هستید آن را ببینید. به عنوان مثال "هرچقدر بیشتر یک خانم میانسال غیر سنتی حمایت مالی دریافت کند، تداوم تحصیای اش بیشتر خواهد بود." یا " دانشجویان خودجوش بیشتر از دانشجویان غیر خودجوش شاهد پیشرفت تحصیلی هستند."
    4. از لحاظ کاربردی متناوب - شبیه به ادبی متناوب است با این تفاوت که کارکردها مشخص و معین هستند. به عنو.ان مثال "هرچقدر یک خانم دانشجو میانسال غیر سنتی در اتحادیه دانشجویی بیشتر حضور یابد موفقیت تحصیلی بیشتری در سال اول کسب می نماید." یا "دانشجویان یک چهارم بالای جدول خودجوشی از میانگین نمرات بالاتری به نسبت دانشجویان یک چهارم پایینی برخوردار هستند. "

    ​ ج: در مجموع فرضیه قابل آزمون خنثی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تئوری یا ادبیات هیچ رابطه فرضیه ای میان متغییرهای مورد بحث پیشنهاد نمی دهد. اما فرضیه متناوب عموما برای شرایطی که تئوری یا تحقیق رابطه ای یا اثر مستقیم متقابلی پیشنهاد می دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

    چ: آمادگی برای تفسیر هر نوع نتیجه از سئوال یا فرضیه را داشته باشید. بسیار مفید خواهد بود اگر نتایج مورد نظرتان در تحقیق (یا چکیده آن) را در ذهنتان به صورت بصری مشاهده نمایید(گوبا 1961)

    خ: سئوالات و فرضیه ها طرح های آزمون پذیر هستند که به صورت مستقیم از تئوری مشتق می شوند( به جزء مطالعات تئوری های پایه و تحقیق های کیفی از این دست)

    د: میان متغییرهای مستقل و غیر مستقل تفاوت مشخص و دقیق قائل شوید. در استفاده از اصطلاحات یک رویه را پیش بگیرید و ثابت قدم باشید. در صورت امکان الگوی ثابتی از لحاظ ترتیب لغات برای تمام فرضیه ها درنظر بگیرید. 

    VI. طرح - روشها و رویه کاری

    الف: بخش روشها و رویه کاری درواقع قلب تحقیق است.  کارهای انجام شده بهتر است با بیشترین جزئیات ممکن ذکر شوند و تداوم میان آنها باید مشخص باشد(ویرسما 1995 صفحه 409)

    ب: مراحل روش شناختی که برای جواب به هر سئوال یا آزمون هر فرضیه در بخش سئوالات/فرضیه ها انتخاب می کنید مشخص نمایید.

    پ: وجود متغیرهای درآمیخته آفت تمام تحقیقات است (از آنها به عنوان پارازیت در میان اطلاعات مورد نظر یاد می شود). متغیرهای درآمیخته  باید توسط روش های مختلف کنترلی یا فرایند انتخاب تصادفی به حداقل کاهش یابند(گوبا 1961). بخش طرح بیانگر:

    1. متغیرهایی که مایلید تحت کنترل داشته باشید و نحوه کنترل آنها به صورت تجربی یا آماری.
    2. متغیرهایی که مایلید به صورت تصادفی کنترل نمایید و طبیعت انتخاب تصادفی (از قبیل دانشجویان، رتبه ها و دانشکده ها)

    ​ت: از منابع احتمالی خطا که طرح، شما را با آن مواجه می کند اطلاع داشته باشید. هیچ کسی قادر نیست طرحی کامل  و بدون خطا ارائه نماید. به هرحال باید منابع احتمالی خطا را پیش بینی کنید و بر آنها غالب شوید یا آنها را در تحلیل های خود مدنظر داشته باشید. علاوه بر این منبعی که بدان دست یافته اید و تلاشهایی که در جهت شناختن آن به کاربرده اید بهتر است برای خواننده تحقیق مشخص باشد.

    ث: نمونه برداری

    1. اعتبار تحقیق نکته کلیدی مرتبط با نمونه برداری است - میزان وسعت تفسیر نتایج مطالعه  که در پی خود مطالعه می آید و میزان وسعتی که نتایج می توانند در موقعیت ها و افراد دیگر عمومیت پیدا کنند(شاولسون 1988)
    2. نمونه برداری برای کسب اعتبار خارج از متن تحقیق حیاتی است - میزان وسعتی که نتاییج مطالعه می تواند به موقعیت ها یا افراد دیگر که در تحقیق مورد بررسی قرار نگرفتند عمومیت یابد. برای عمومیت دادن اعتبار، نتایج به دست آمده از نمونه برداری گروه موردنظر نیاز است که بر طبق یکی از طرح های احتمالی نمونه برداری به افراد دیگر عمومیت یابد. طرح احتمالی نمونه برداری بدین معنی است که احتمال نتایج به دست آمده از نمونه گیری افراد قیاس پذیر باشد. تمام احتمالات نمونه برداری در برخی مراحل با نمونه برداری تصادفی در گیر است(شاولسون 1988). در آزمایش دو مرحله متفاوت پیش رو است:

    انتخاب تصادفی: شرکت کننده ها در نمونه گیری به صورت تصادفی از میان یک سری افراد انتخاب می شوند. مشخصات افراد کل و طرح نمونه برداری باید به صورت دقیق ذکر شود.

    تخصیص تصادفی:  شرایط آزمایش باید به صورت تصادفی به شرکت کنندگان در نمونه برداری تخصیص یابد.

        3. کسب اعتبار داخلی متن یکی دیگر از نکات کلیدی مرتبط با نمونه برداری است - میزان وسعتی که از نتیجه مطالعه به دست آمده از متغیرها که اندازه گیری و انتخاب شده اند به جای متغیرهایی که به صورت غیر سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفته اند. بدون احتمال نمونه برداری، تخمین خطا امکان پذیر نیست.

        4. نماینده می تواند لغت کلیدی در بحث نمونه برداری باشد. محقق باید از خود بپرسد " چگونه نماینده نمونه افراد مورد بررسی (گروهی که نماینده از میان آنها انتخاب شده) است و چگونه نماینده از افراد مورد تحقیق جامعه مورد نظر ( گروه بزرگتر که میخواهیم نتایج را به آنها تعمیم دهیم) است؟

        5. زمانیکه نمونه گیری به راحتی انجام نگیرد، اصول و محدودیت ها باید به وضوح ذکر گردند. 

       6. در صورت دسترسی خصوصیات نمونه ها را ( اعم از جنسیت، نژاد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی یا دیگر اطلاعات مرتبط ) ذکر نمایید.

       7. روشهایی را دنبال نماید که بتوانید رضایت نمونه ها را برای ارائه اطلاعاتشان جلب نمایید و مطمئن شوید که اطلاعات نمونه ها به صورت محرمانه و بی نام باشند. 

    ج: تجهیزات

    1. تجهیزات مورد استفاده را مشخص نمایید ( معیارها، پروتوکل های مصاحبه، ترتیب مشاهدات). اگر تجهیزات قبلا در تحقیقات دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند آنها را از حیث اعتبار و ارتباط نتایج بررسی نمایید. اگر تجهیزات قبلا مورد استفاده قرار نگرفته اند رویه ای را که دنبال می کنید مشخص کنید تا بر اعتبار آنها بیشتر صحه بگذارید. در این حالت استفاده از یک تحقیق راهنما تقریبا ضروری است.
    2. از آنجاییکه انتخاب تجهیزات در بیشتر موارد معرف ساختار کاربردی تحقیق است از این جهت از اهمیت حیاتی برخوردار است. به عنوان مثال در این مرحله استنباطی مثل "خودآموزی با موفقیت های دانشگاهی مرتبط است" تبدیل به "نمرات خودآموزی در ریاضی مرتبط با میانگین نمرات سال تحصیلی است" می گردد. در نگاه سخت گیرانه نتایج تحقیق شما مستقیما و منحصرا مرتبط با اظهارات کاربدی و عملی می گردد(گوبا 1961)
    3. در کنار پروتوکل مصاحبه و کپی از تجهیزاتی که استفاده نموده اید ضمیمه را نیز ذکر کنید. در توضیح تجهیزات عناصر نمونه را نیز ذکر کنید.
    4. در بررسی هایی که به صورت پستی دریافت نموده اید، مراحلی که جهت دریافت بررسی طی نموده اید به دلیل کسب میزان پاسوخگویی بالاتر ذکر نمایید. 

    چ: جمع آوری داده ها

    1. طرح کلی نحوه جمع آوری داده ها را مشخص نمایید. این بخش می تواند شامل روشهای اداره بررسی ها و روشهای مصاحبه و مشاهدات باشد. از یک عبارت واضح که بیانگر نوع کنترل های مورد استفاده می باشد استفاده نمایید. در صورت امکان نحوه به دست آوردن آنها را ذکر نمایید.
    2. اطلاعات کلی از جدول زمانبندی که انتظار می رود از آن پیروی کنید ارائه نمایید.  

    ح: تحلیل داده ها:

    1. روشی هایی که استفاده نموده اید را مشخص نمایید (به عنوان مثال ANOVA, MANCOVA, HLM ,تشریح عملی، بررسی موردی، تئوری های پایه). اگر از روشهایی که به صورت کد مشخص شده اند استفاده نمودید آنها را با ذکر جزئیات توضیح دهید. اگر از سه زاویه به موضوع می پردازید در مورد آن به دقت توضیح دهید. مفهوم مورد نظر خود و دلیل انتخاب چنین مفهومی را برای خواننده تحقیق مشخص نمایید. این موضوع به شما و خواننده کمک می کند انتخاب ها و روش ها را مورد ارزیابی قرار دهید.
    2. از ابزارهای تحلیلی (به عنوان مثال تشریح علمی، NUDIST, AQUAD, SAS, SPSS, SYSTAT) که در اختیار دارید استفاده نمایید و آنها را به اختصار معرفی نمایید.
    3. از تصمیمی که برای انتخاب طرح، روش شناسی و نحوه تحلیل گرفته اید با عبارات خوب و منطقی حمایت کنید. 

    VII. محدودیت ها و تعیین حدودها:

    الف: محدودیت ها بیانگر ضعف های بالقوه تحقیق هستند. در مورد نحوه تحلیلتان، طبیعت گزارشتان، تجهیزاتتان و نمونه گیریهایتان فکر کنید. در مورد تهدیدهایی اجتناب ناپذیر که اعتبار داخلی تحقیق را هدف قرار داده فکر کنید و در مورد آنها توضیح دهید.

    ب:  تعیین حدود به هدفی که در طول تحقیق جزئی تر و مشخص تر می گردد اشاره دارد، بدین معنی که چگونه تعیین حدود شده است. این قسمت جایی است که محقق موضوعاتی را که به آن نمی پردازد و دلیل نپرداختن به آنها را توضیح می دهد - به عنوان مثال اعلام می کنید بازبینی ادبیات تحقیق را انجام نمی دهید، یک جامعه را مورد بررسی قرار نمی دهید یا از یک روش شناسی استفاده نمی کنید و اینکه دلیل می آورید چرا این کارها را انجام نمی دهید. تعیین حدود را با توجه به انتظار خواننده تحقیق مشخص کنید و همانطور که گفته شد دلیل آنرا نیز ذکر نمایید.

    VIII. مفهوم تحقیق:

    الف: بیانگر میزان تصحیح، پالایش و توسعه علم مورد بحث در تحقیق است. به یاد داشته باشید که اینگونه اصلاح ها، پالایش ها و توسعه ها می تواند از مفهوم حقیقی، تئوری یا روش شناسی برخوردار باشند. به این موضوع به شکل عمل گرایانه نگاه کنید.

    ب:  عموم تحقیقات از دو مخاطب بالقوه برخوردارند. شاغلان در زمینه موضوع تحقیق و علاقه مندان به موضع تحقیق. بیانات در تحقیق بهتر است  با الویت شاغلان در زمینه موضوع تحقیق ارائه گردند.

    پ: این بخش ممکن است کمی مشکل باشد. در مورد معنی و مفهوم تحقیق فکر کنید - که چگونه نتایج مطالعه شما می تواند بر تحقیقات علمی، تئوری ها، فعالیت ها، دوران تحصیلی، مشاوره ها و سیاست ها تاثیرگذار باشند.

    ت: زمانی که در مورد مفهوم تحقیق خود فکر می کنید سئوالات زیر را از خود بپرسید:

    1. نتایج چه معنایی در ارتباط با قالب تئوری تحقیق پیدا خواهند کرد؟
    2. از نتایج به دست آمده چه پیشنهاداتی برای ارائه تحقیقات بعدی حاصل می شود؟
    3. نتایج چه معنایی برای استادان مرتبط با موضع تحقیق دارند؟
    4. آیا نتایج برنامه ها و روش ها را تحت تاثیر قرار می دهند.
    5. آیا نتایج در حل مشکلات کمکی ارائه می دهند؟
    6. آیا نتایج بر سیاست گذاری های تحصیلی تاثیر گذار است؟
    7. بر اساس نتایج به دست آمده چه چیزی تغییر می کند یا بهتر می شود؟
    8. نتایج تحقیق چگونه به اجرا در می آیند و چه نوآوری هایی در پیش رو است؟

     

     

    .

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 03 مرداد 1391
    ویراستار: Hamid Kalateh
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share