خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • برترین کشورهای دنیا از نظر شاخص کیفیت زندگی

  • برترین کشورهای دنیا از نظر شاخص کیفیت زندگی

    نشریه نیوزویک در تازه‌ترین گزارش خود به معرفی بهترین کشورهای جهان از نظر شاخص‌های مختلف زندگی‌کردن پرداخت. در بین 100 کشور مورد مطالعه، فنلاند به عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی کردن انتخاب شده است.

    به گزارش ایسنا، در این رده‌بندی پس از فنلاند کشورهای سوئیس، سوئد و استرالیا در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. همچنین پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان یعنی چین و هند نیز به ترتیب در رده‌های 59 و 78 جای گرفته‌اند. رتبه کشورهای سنگاپور، مالزی و سریلانکا نیز به ترتیب 20، 37 و 66 اعلام شده است. همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان نیز که اخیرا با سیل ویرانگری مواجه شده در رده‌ای بهتر از 89 قرار نگرفته است. در قعر جدول رده‌بندی نیز نام کشورهایی مانند بورکینافاسو، نیجریه، کامرون، زامبیا، اوگاندا، موزامبیک، اتیوپی، تانزانیا، یمن، سنگال و ماداگاسکار مشاهده می‌شود. در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر شاخص زندگی کردن 55 پارامتر مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین در بخش‌های مختلف در بخش آموزش، فنلاند رتبه نخست را کسب کرده در حالی‌که در بخش‌های بهداشت، کیفیت زندگی، شرایط سیاسی و پویایی اقتصادی به ترتیب کشورهای ژاپن، نروژ، سوئد و سنگاپور اول شده‌اند.

    ایران هفتادونهم شد

    اما در این رده‌بندی، ایران در میان 100 کشور جهان در رتبه 79 قرار گرفته است. در این رده‌بندی، ایران پایین‌تر از کشورهایی مانند کاستاریکا، امارات متحده عربی، کویت، جامائیکا، ترکیه، اردن، آلبانی، چین، عمان، قزاقستان، کلمبیا، فیلیپین، تونس، آذربایجان، ونزوئلا، ال‌سالوادور، مصر، نیکاراگوئه، هندوراس و هند قرار گرفته است. همچنین رتبه ایران از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، ویتنام، سوریه، پاکستان و کامرون بالاتر است.

    در بخش‌های مختلف رتبه ایران به این شرح اعلام شده است: آموزش55، بهداشت73، کیفیت زندگی59، شرایط سیاسی97 و پویایی اقتصادی80.

    در زیر وضعیت برخی از کشورهای جهان از نظر شاخص زندگی کردن بررسی می‌شود:

    فنلاند: این کشور به عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی انتخاب شده است. نمره مربوط به بخش‌های زیرساخت، محیط زیست و آموزش در این کشور از سایر کشورهای جهان بالاتر است. نرخ سواد در این کشور 100درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در این کشور به 34هزار و 900 دلار می‌رسد. بخش خدمات حدود 65درصد از تولید ناخالص داخلی فنلاند را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که سهم صنایع تولیدی به حدود 13 درصد می‌رسد. در این کشور 16 روز طول می‌کشد تا شما بتوانید یک کار اقتصادی جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در فنلاند 5/8درصد بوده و امید زندگی در آن به 72 سال می‌رسد.

    سوئیس: این کشور اروپایی از نظر وضعیت بهداشت‌، آموزش و کیفیت زندگی شرایط ایده‌آلی دارد. نرخ سواد در این کشور 99 درصد است. سرانه رشد بهره‌وری در سوئیس 41هزار و 700 دلار محاسبه شده است. بخش خدمات سهمی 71 درصدی در تولید ناخالص داخلی سوئیس داشته، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی به 16 درصد می‌رسد. در این کشور 20 روز طول می‌کشد تا بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدیدی را آغاز کنید. نرخ بیکاری و سن امید به زندگی در سوئیس به ترتیب 4/4 درصد و 75 سال است.

    سوئد: سوئد سومین کشور جهان از نظر شرایط مناسب برای زندگی است. این کشور شاید واقعا از نظر شرایط اقتصادی رتبه نخست را نداشته باشد اما مناسب‌ترین وضعیت را در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی دارد؛ به طوری که نرخ سواد و امید به زندگی در آن به ترتیب 99 درصد و 72 سال می‌رسد. سرانه رشد بهره‌وری در سوئد 36 هزار و 800 دلار است. بخش خدمات در سوئد سهمی 71 درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشور دارد، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی از تولید ناخالص داخلی این کشور به 11درصد می‌رسد. در سوئد تنها 15 روز طول می‌کشد تا شما بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در این کشور واقع در منطقه اسکاندیناوی به 3/9 درصد می‌رسد.

    استرالیا: استرالیا با خدمات بهداشتی و آموزشی استانداردش در جهان شناخته شده؛ به طوری که نرخ سواد در این کشور تقریبا 100 درصد است. سرانه رشد بهره‌وری در این کشور 38 هزار و 800 دلار بوده و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی به 68 درصد می‌رسد، این در حالی است که سهم بخش صنایع تولیدی 17 درصد است. در استرالیا فقط 2 روز طول می‌کشد تا شما بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. این رقم واقعا حیرت‌انگیز است! نرخ بیکاری در استرالیا تنها 3/5 درصد است.

    لوکزامبورگ: پنجمین کشور جهان از نظر کیفیت زندگی دارای بالاترین درآمد سرانه در میان کشورهای جهان است. این کشور همچنین از نظر وضعیت بهداشتی و کیفیت زندگی نمرات بالایی کسب کرده است. نرخ سواد در این کشور 100درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در لوکزامبورگ به بیش از 50 هزار و 300 دلار می‌رسد. درحالی‌که سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی این کشور اروپایی حدود 84 درصد است، سهم بخش صنایع تولیدی حدود 14 درصد است. در این کشور 24 روز طول می‌کشد تا بتوانید یک شغل جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در این کشور 8/6 درصد است.

    ژاپن: ژاپن به عنوان یک غول اقتصادی در آسیا از نرخ 99 درصدی سواد خود لذت می‌برد. سرانه رشد بهره‌وری در این کشور رقم 32 هزار و 600 دلار بوده و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی به 3/69 درصد می‌رسد، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی حدود 21 درصد است. در ژاپن 23 روز زمان نیاز است تا بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در این کشور آسیایی فقط 6/5 درصد است.

    آمریکا: آمریکا یازدهمین کشور از نظر شاخص خوب زندگی کردن بوده و شرایط پویایی اقتصادی، بهداشتی و آموزشی آن مناسب است. نرخ سواد در این کشور 99 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در آمریکا به 46 هزار و 400 دلار می‌رسد. بخش خدمات سهم 77 درصدی در تولید ناخالص داخلی ‌آمریکا دارد، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی 46/18 درصد است. در این کشور 6 روز طول می‌کشد تا شما بتوانید یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در آمریکا به رقم 3/4 درصد نیز رسیده بود اما بحران مالی جهانی و تعدیل نیروهای گسترده در شرکت‌های آمریکایی طی ماه‌های اخیر باعث افزایش شدید این نرخ شده است. امید زندگی در این کشور حدود 70 سال است.

    چین: این کشور از نظر اقتصادی، بهداشتی و آموزشی شرایط نسبتا مناسبی دارد. نرخ سواد در این کشور 91 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در آن به 6 هزار و 600 دلار می‌رسد. بخش خدمات سهم 40 درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشور دارد، درحالی‌که سهم بخش صنایع تولیدی از تولید ناخالص داخلی چین بالغ بر 26 درصد است. در چین 37 روز طول می‌کشد تا بتوانید یک شغل جدید را آغاز کنید. نرخ بیکاری در این کشور 3/43 درصد بوده و امید زندگی در آن 66 سال است.

    پاکستان: در میان 100 کشور مورد مطالعه پاکستان از نظر شاخص کیفیت زندگی در رده 89 قرار گرفته است. نرخ سواد در این کشور 50 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری به 2 هزار و 600 دلار می‌رسد. سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی این کشور 53 درصد و سهم بخش صنایع تولیدی 34 درصد است. در این کشور 20 روز طول می‌کشد تا یک فعالیت اقتصادی جدید را آغاز کنید. همسایه غربی هند دارای یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در جهان است. نرخ بیکاری و امید به زندگی در این کشور به ترتیب 2/15 درصد و 55 سال می‌رسد.

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 20 مهر 1391
    ویراستار: Negar Zandipour
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share