خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • آزمون جی-مت

  • جی-مت

    سنجش هوش و استعداد تحصیلی رشته مدیریت (GMAT)، یک آزمون منطبق بر کامپیوتر در ریاضیات و زبان انگلیسی، برای سنجش استعداد موفقیت تحصیلی دررشته های بازرگانی مورد استفاده قرار می گیرد. دانشکده های بازرگانی، در ایالات متحده و دیگر کشورهای انگلیسی زبان، ازاین آزمون، به عنوان معیاری برای پذیرش در برنامه های اجرایی تحصیلات بازرگانی (مثل MBA و ارشد حسابداری)، استفاده می کنند. این آزمون از طریق کامپیوتر، در مکان های مختلف در سراسر جهان، ارائه می شود. هزینه آزمون از اکتبر 2011 ، 250 دلار امریکاست.

    مواد آزمون

    این آزمون برای سنجش مهارت های کلامی، ریاضی و نوشتار تحلیلی است که داوطلب در طول مدت تحصیل و یا کار خود، آنها را کسب کرده است. داوطلبان به سوالات هر یک از این سه بخش پاسخ می دهند. به طور کلی، آزمون حدود چهار ساعت طول می کشد. نمرات این آزمون (در اکثر موسسات) به مدت پنج سال معتبر هستند.

    حداکثر نمره ای که می شود در آزمون کسب کرد 800 است. ارزیابی نگارش تحلیلی (AWA)، اولین بخش این آزمون، را شامل می شود. پس از این بخش، بخش کمی آزمون انجام می شود و سپس آزمون با بخش مهارت های  کلامی پایان می یابد.

    ارزیابی نگارش تحلیلی

    بخش ارزیابی نگارش تحلیلی (AWA)، شامل دو مقاله است. یکی برای تحلیل یک استدلال ودومی تحلیل یک موضوع است. هر مقاله باید در عرض سی دقیقه نوشته شود و امتیاز این بخش بین 0 و 6 می باشد. این بخش دو مصحح دارد. یک انسان و یک برنامه کامپیوتری، که هر کدام از آنها پس از صحیح کردن، از 0 تا 6 به مقالات، امتیاز می دهند. دو نمره باید به اندازه یک امتیاز یا کمتر، اختلاف داشته باشند. اگراختلاف این دو نمره بیش از یک امتیاز بود، یک شخص دیگر، به عنوان مصح سوم  به این قسمت امتیاز می دهد.

    مصحح اول "IntelliMetric است. یک نرم افزار تخصصی با برتری آموزش، که به تجزیه و تحلیل نگارش خلاق و چگونگی ترکیب واژه ها، با استفاده از تعدادی از ویژگی های زبانی و ساختاری می پردازد. مصحح دوم و سوم انسان هستند که کیفیت ایده های داوطلب و توانایی او در سازماندهی، توسعه و ایده های صریح را مورد ارزیابی قرار می دهند.

    هر یک از این دو مقاله در بخش نگارش تحلیلی از آزمون در یک مقیاس از 0 (حداقل) تا 6 (حداکثر) درجه بندی شده است:

    • 0 برای مقاله ای که کاملا ناخوانا بوده و یا اصلا در مورد موضوع داده شده، مطلبی نوشته نشده باشد.
    • 1 برای مقاله ای که اساسا ضعیف باشد.
    • 2 برای مقاله ای، که به طور جدی معیوب باشد.
    • 3 برای مقاله ای که واقعا محدود باشد.
    • 4 برای مقاله ای که صرفا کافی باشد.
    • 5 برای مقاله ای که قوی باشد.
    • 6 برای مقاله ای که عالی و ممتاز باشد.

    میانگین امتیاز مقاله ها، در طول سه سال و طبق نتیجه های به دست آمده در مارچ 2011  4.4 بوده است.

     بخش کمی

    بخش کمی، متشکل از 37 سوال چند گزینه ای است که باید در مدت 75 دقیقه پاسخ داده شود. دو نوع سوال برای این قسمت وجود دارد: حل مساله و کفایت داده. بخش کمی، از 0 تا 60 امتیاز دارد. در طول سه سال تا مارچ 2011، میانگین امتیازها در این بخش 36.2/60 بوده است. امتیازهای بیشتر از 50 و کمتر از 7 به ندرت دیده می شوند.

    حل مساله

    این بخش توانایی استدلال  کمی داوطلب را ارزیابی می کند. سوالات حل مساله، سوالات چند گزینه ای را در حساب، جبر پایه و هندسه، مطرح می کند. کار داوطلب این است که سوالات را حل کند و پاسخ صحیح را از میان پنج گزینه انتخاب کند.

    کفایت داده

    این بخش، توانایی استدلال کمی با استفاده از یک مجموعه غیر معمول از دستورالعمل ها را ارزیابی می کند. سوالی برای داوطلب مطرح می شود و دو فرض برای آن داده می شود، که حاوی اطلاعاتی است که ممکن است برای پاسخ به پرسش مفید باشد. داوطلب باید بررسی کند آیا یک فرض داده شده به تنهایی، برای پاسخ به سوال کافی است یا اینکه دو فرض داده شده برای پاسخ به سوال مورد نیاز است و یا اینکه اصولا فرض های داده شده برای حل مسئله کفایت نمی کنند.

    کفایت داده ها، نوع منحصر به فردی از سوال ریاضی است که مخصوص جی-مت طراحی شده است. هر بخش شامل سوالاتی است که البته هرسوال هم با دو فرض داده شده، دنبال شده است.

    A) اگر فرض 1 به تنهایی برای پاسخ به سوال کافی باشد، اما فرض 2 به تنهایی کافی نباشد.
    B) اگر فرض 2 به تنهایی برای پاسخ به سوال کافی باشد، اما فرض 1 به تنهایی کافی نباشد.
    C) اگر هر دو فرض برای پاسخ به سوال مورد نیاز باشند، اما هیچکدام از فرض ها به تنهایی کافی نباشد.
    D) اگر هر کدام از فرض ها به خودی خود، برای پاسخ به سوال کافی باشد.
    E) اگر حقایق کافی برای پاسخ به سوال داده نشده باشد.

    بخش کلامی

    بخش کلامی متشکل از 41 سوال چند گزینه ای است که باید در 75 دقیقه پاسخ داده شود. سه نمونه سوال برای این بخش وجود دارد: اصلاح جملات، استدلال منطقی و درک مطلب. امتیاز بخش کلامی، از 0 تا 60 در نظر گرفته شده است. بیش از سه سال تا اواخر مارچ 2011 ، میانگین امتیازها 27.9/60 بوده است. امتیازهای بیشتر از 44 و کمتر از 9 به ندرت دیده می شوند.

    اصلاح جملات

    بخش اصلاح جملات، دانش داوطلب را در مورد گرامر انگلیسی امریکایی، روش و طرز استفاده از آن را مورد ارزیابی، قرار می دهد.

    موارد این بخش شامل جملاتی است که زیر همه آن یا بخشی از آن، خط کشیده شده و پنج پاسخ مرتبط در زیر سوال گذاشته شده است. اولین پاسخ داده شده، دقیقا همان قسمتی که زیرش خط کشیده شده، را نشان می دهد. چهار گزینه باقی مانده، نگارش های متفاوتی از بخش انتخابی را ارائه می دهد. در صورت عدم نقص در جمله، داوطلب باید گزینه اول را انتخاب کند. اگر از نظر نگارش در جمله انتخابی، نقصی وجود داشت، داوطلب باید مناسب ترین گزینه را از میان چهار گزینه باقی مانده انتخاب کند.

    بخش اصلاح جملات، برای سنجش مهارت داوطلب در سه بخش متفاوت است: بیان درست، بیان موثر و شیوه بیان مناسب. بیان درست، اشاره به دستور زبان و ساختار جمله دارد. بیان موثر، اشاره به وضوح و روشنی دارد که برای بیان ایده استفاده می شود. شیوه بیان مناسب، به درستی و تناسب واژه های انتخابی با توجه به معنی دیکشنری آنها و متنی که آن واژه ها در آن استفاده شده، اشاره دارد.

    استدلال انتقادی

    این قسمت، آزمایش تفکر منطقی است. بخش های تفکر انتقادی، شامل یک مبحث است که از داوطلب خواسته می شود که آن را تجزیه و تحلیل کند. از داوطلبان خواسته می شود که یا نتیجه گیری کنند، یا فرضیات موجود را مشخص کنند و یا اینکه نقاط قوت و یا ضعف یک مبحث را مشخص کنند. سوالات مربوط به این بخش از داوطلب می خواهد که به تجزیه و تحلیل و ارزیابی استدلال در پاراگراف های کوتاه یا کل متن بپردازد. برای برخی از پرسش ها، تمام گزینه ها ممکن است پاسخ درستی برای انتخاب کردن باشند. داوطلب باید بهترین پاسخ ممکن را انتخاب کند.

    درک مطلب

    این قسمت، مهارت خواندن انتقادی را بررسی می کند. پرسش های بخش درک مطلب، با توجه به متنی که به داوطلب داده می شود تا بخواند، ارائه می شود. متن تقریبا درباره همه چیز می تواند باشد و سوالات مربوط به آن، نشان میدهد که چگونه داوطلب، متن و اطلاعات موجود در آن را درک کرده است. همان طور که از نام آن مشخص است، این قسمت، توانایی داوطلب را در درک محتوا و ساختار منطقی متن مورد نظر ارزیابی می کند. جی مت با استفاده از متن های تقربا 200 تا 350 کلمه ای، موضوعاتی از قبیل علوم اجتماعی، علوم زیستی، علوم فیزیک و بازرگانی را پوشش می دهد. هر متن بر اساس محتوای موجود در آن از سه سوال یا بیشتر تشکیل شده است. سوا لات در مورد نکته اصلی متن، در مورد آنچه نویسنده به طرز خاص بیان می کند، در مورد آنچه که می تواند به صورت منطقی ازمتن استنباط شود و در مورد نگرش نویسنده، پرسیده می شوند.

    نمره کلی

    نمره این آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزا و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است ارائه می‌شود. این نمرات از 200 تا 800 است. حدود دو سوم از داوطلبان نمرات بین 400 تا 600 کسب می کنند. میانگین نمره 500 در نظر گرفته شده است. در سال 2009/2010 میانگین نمره ها 544 بوده که نسبت به میانگین آن در سال 2000/2001 که 527 بوده، سه درصد افزایش داشته است.

    بخش های کمی و کلامی، به صورت آزمون منطبق بر کامپیوتر برگزار می شوند. اولین سوال ممکن است که مشکل باشد. اگر داوطلب پاسخ درست بدهد، سوالات بعدی مشکل تر خواهند بود. اگر داوطلب به درستی پاسخ ندهد، سوالات بعدی ساده تر خواهند بود. سوالات از میان مجموعه بزرگی انتخاب شده است و بر اساس امتیازات دانشجویان به آنها ارائه می شود. این سوالات مرتبا به روز می شوند تا از بی اعتبار کردن آنها توسط دانشجویانی که سوالات را ضبط می کنند، جلوگیری شود.

    نمره نهایی فقط بر اساس آخرین سوالی که داوطلب به آن پاسخ داده، مشخص نمی شود. (سطح دشواری سوالات از طریق ارائه سوالات منطبق بر کامپیوتر، مشخص می شود). الگوریتم مورد استفاده برای امتیازدهی، پیچیده تر از آن است. داوطلب ممکن است دچار اشتباه شده و به درستی سوالات را پاسخ ندهد، آنگاه کامپیوتر آن را به عنوان یک ناهنجاری تشخیص دهد. اگر داوطلب، سوال اول را پاسخ ندهد، لزوما امتیازی پایین تر از حد معمول کسب نمی کند.

    از آنجا که GMAT، یک آزمون منطبق بر کامپیوتر است، سوال بعدی، بستگی به پاسخ قبلی دارد و بر اساس الگوریتم آزمون، تعادل دشواری هر سوال، برای هر سوال باید بیشترین تلاش را به کار گرفت. امکان اینکه به سوال قبلی بازگردید و آن را بازبینی کنید وجود ندارد. بنابراین GMAT کاملا بر خلاف SAT است که نمره منفی دارد. هر بخش آزمون، همچنین شامل چند سوال تجربی است که در نمره داوطلب تاثیری ندارد، اما برای تشخیص تناسب برای کارهای اجرایی آینده او مورد استفاده قرار می گیرد.

    محدوده نمره در بخش های  کمی و کلامی بین 0 تا 60 است. امتیازات بخش نگارش تحلیلی بین 0 تا 6 است و میانگین نمرات دو مقاله است. امتیاز دهی به مقالات، متفاوت از دو بخش کمی و کلامی است و در امتیاز کلی لحاظ نمی شود.

    تمام نمرات و لغو آزمون های پنج سال اخیر در گزارش نمرات دانشجویان قید خواهد شد. هر تغییری در شیوه سه آزمون قبل و لغو امتحانات در گزارش نمرات دانشجو باقی می ماند.

    نمرات مورد نیاز

    بیشتر دانشکده ها حداقل نمره مورد نیاز، یا آمارهای تفصیلی در مورد نمرات به دست آمده، توسط متقاضیان را منتشر نمی کنند. با اینحال معمولا میانگین نمرات آخرین پذیرفته شدگان خود را اعلام می کنند، که می تواند به عنوان راهنما مورد استفاده قرار بگیرد.

    نمرات میانگینی که برای دانشکده های مطرح بازرگانی در مجلات مشهور منتشر می شود، معمولا بین 600 تا 700 است. به عنوان مثال میانگین نمره در دانشکده بازرگانی هاروارد، مطابق رتبه بندی دانشکده بازرگانی US News، حدود 720 می باشد.

    تاریخچه

    در سال 1953 سازمانی که امروزه شورای پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی (GMAC)، نامیده می شود، به عنوان یک انجمن متشکل از 9 دانشکده بازرگانی، که هدف آنها، توسعه یک تست استاندارد، برای کمک به دانشکده های بازرگانی برای انتخاب متقاضیان واجد شرایط بود، شروع به کار کرد. در سال اول آزمونی (که امروزه به عنوان آزمون پذیرش تحصیلات تکمیلی مدیریت، شناخته می شود) ارائه شد که بیش از 2000 بار برگزارشد؛ و در سال های اخیر، بیش از 200 هزار بار سالیانه برگزار شده است. در ابتدا برای پذیرش 54 دانشکده استفاده می شد، اما امروزه در بیش از 1500 دانشکده و 1800 دوره، در سراسر جهان، مورد استفاده قرار می گیرد.

    ثبت نام و آماده سازی

    • داوطلب ممکن است از طریق آنلاین و یا از طریق تماس با یکی از مراکز آزمون، ثبت نام کند. برای تعیین زمان بندی آزمون، باید در یکی از مراکز آزمون حاضر شد.
    • شیوه های کمکی برای آمادگی آزمون از جمله کتاب های خودآموز، برنامه های کلاسی (به صورت حضوری و آنلاین) و یا تدریس خصوصی GMAT، در دسترس می باشند.
    • هزینه آزمون 250 دلار می باشد.
    • در هر 31 روز، بیشتر از یک بار نمی توانید در آزمون شرکت کنید، حتی اگر نمرات شما کنسل شده باشد.

     

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 07 بهمن 1391
    ویراستار:
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share