خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • فرهنگ

  • فرهنگ

     

     

    برای عموم مردم جهان نام کانادا تداعی کننده طبیعت زیبا، کوهستان های مهیج، جنگلهای بکر و دریاچه های اعجاب انگیز است. تمام این پیش فرض ها درست است اما بیانگر تمام واقعیت های این کشور نیست.

    کانادا همواره به عنوان یک کشور مدرن و پیشرو که از مردمانی روشنفکر برخوردار است شناخته می شود. مردمانی که همواره به تنوع نژادی خود می بالند. این کشور خانه ورزشکاران، هنرمندان، مهندسان، طبیبان، طراحان، نویسندگان و دانشمندان بسیاری بوده و هست و به همین دلیل بستر مناسب برای پیشرفت هر سلیقه ای در این کشور فراهم می باشد. علاوه بر این ترکیب متنوع جمعیت و تخصص در کانادا جامعه ای پویا و مهیج که آماده برای پذیرفتن تغییرات جدید هستند را تضمین نموده است.

    چند سال قبل روزنامه The Globe and Mail از افراد مختلف این کشور خواست تا در طی مقاله ای با نام "فرهنگ کانادا: یک مقوله؟" فرهنگ این کشور را خلاصه نمایند. گفته شده است که یک مهاجر اینگونه پاسخ داده است:

    "کانادایی ها ملت مودب و صادقی هستند که پذیرای افراد تازه وارد می باشند، این موضوع درواقع در فرهنگ آنها نهادینه شده است به همین دلیل افراد جدید در این کشور احساس رضایت می کنند. کاناداییها به دانستن در مورد فرهنگ های جدید علاقه دارند و مایل هستند درباره غذاها و نوع لباس پوشیدن های جدید بیشتر بدانند. کاناداییها نه فقط پذیرای افراد جدید در جامعه خودشان هستند بلکه برخی از این فرهنگ جدید را در زندگی خودشان نیز اعمال می کنند. دراصل مردم این کشور فرهنگ های متنوع خود را بین یکدیگر تقسیم می کنند."

    جای تعجب نیست که درکشوری به وسعت کانادا شاهد حضور فرهنگ های محلی نیز باشیم: ساکنان مناطق ساحلی در شرق کشور بسیار متفاوت با مردمان غرب هستند (به عنوان مثال منطقه بریتیش کلمبیا). کبک استان فرانسوی زبان کانادا از فرهنگ و سنتهای منحصر به خود که بیشتر اروپایی است تا کانادایی برخوردار می باشد. در بخش بعدی که جغرافی و مناطق این کشور را بررسی می کند بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

    ورزش های متنوعی مثل هاکی، بیس بال، بسکتبال و فوتبال در این کشور متداول هستند البته نباید از کنار ورزش اسکی هم به راحتی گذشت. از حیث تنوع غذایی هم باید گفت هرنوع غذایی از هندی و چینی گرفته تا مکزیکی و فرانسوی در این کشور یافت می شود.

    همایش های ملی و منطقه ای بعلاوه فستیوال های بین المللی نیز از جمله جاذبه های این کشور در جذب دانشجویان بین المللی هستند.

    شاید به دلیل همین فرهنگ و سبک زندگی غنی است که درگزارش سال 2012 سازمان ملل کاناداییها پس از مردمان دانمارک، نروژ، فنلاند و هلند در مکان پنجم خوشحالترین مردمان دنیا قرار گرفته اند. از طرفی بخش اطلاعات مجله اکونومیست سه شهر بزرگ کانادا را در میان پنج مقصد ایده آل برای زندگی از لحاظ دردسترس بودن کالا و خدمات، ریسک پایین زندگی و ساختارهای بنیادین کارآمد قرار داده است. طبق شاخص صلح جهانی در سال 2012 نیز کانادا بعد از ایسلند، دانمارک و نیوزلند به عنوان چهارمین کشور صلح آمیز جهان شناخته شده است. لازم به ذکر است که طبق لیست سالانه سازمان ملل کانادا از سال 1990 تا 2012 هشت بار به عنوان ده کشور برتر دنیا شناخته شده است.

    فرهنگ و سبک زندگی هر کشور بعلاوه مزایای تحصیلی آن از جمله معیارهای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آن کشور می باشد به همین دلیل در طی سالهای گذشته کانادا همواره یکی از مقاصد پرطرفدار تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بوده است. 

    فرهنگ کانادا بسیار جالب است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که فرهنگ کانادایی، ترکیبی از فرهنگ های فرانسوی، بریتانیایی و امریکایی است. تعریف فرهنگ کانادایی، بسیار مشکل است، و گفتن اینکه یک چیزی قسمتی از فرهنگ کاناداست، دشوار است. مواردی از قبیل هاکی و یا صحنه های سرگرمی، منحصرا کانادایی هستند.

    صفاتی وجود دارند که منحصرا متعلق به جامعه کانادایی نیستند، اما در کانادا بیشتر از جاهای دیگر جهان، به چشم می خورند. مودب بودن و خوش رفتار بودن، صفت هایی هستند که به کانادایی ها، نسبت داده می شوند. کانادایی ها، عاشق صلح هستند، و ترجیح می دهند که به جای مبارزه فیزیکی، با استدلال بحث کنند.

       
     
     

    کانادا، یک کشور چند فرهنگی است. هر فرهنگی را می تواند بپذیرد و آن را به بخشی از فرهنگ خود، تبدیل می کند. کانادا، کشور مهاجران است و این بخشی از فرهنگ کاناداست. در کانادا، درباره هر زبانی در دنیا، صحبت می شود، شبکه های تلویزیون و روزنامه ها، به هر گروه فرهنگی اختصاص داده می شود، تا از آنها حمایت لازم به عمل آید.

    • هاکی

    هاکی، ورزشی است که بسیاری از کانادایی ها، آن را دوست دارند. هاکی، ورزش ملی کانادا در زمستان است، و لاکراس، ورزش ملی کانادا در تابستان است.

    دو دیدگاه، در مورد چگونگی به وجود آمدن هاکی روی یخ وجود دارد.اولین نظریه این است که، این ورزش ترکیبی از هاکی روی چمن بریتانیا و ورزش بومی لاکراس کاناداست. نظریه جدیدتر می گوید، منشا هاکی، یک بازی ایرلندی به نام هرلینگ است، که شامل چوب هرلی و یک قالب گرد چوبی، به جای توپ است.

    در واقع، هاکی، یک بازی است که بر روی سطح صاف، با دو تیم مخالف شش نفره، انجام می شود. بازیکنان، سعی می کنند تا یک دیسک را به سمت دروازه تیم حریف، که توسط دروازه بان محافظت می شود، پرتاب کنند. زمانی که دروازه بان، نتواند دیسک را متوقف کند، و دیسک وارد دروازه شود، گل نامیده می شود. هر تیم، با بیشترین تعداد گل، برنده مسابقه است.

    دو خط از بازیکنان، وجود دارد، خط حمله و خط دفاع، خط حمله شامل جناح چپ، جناح راست و مرکز است، خط دفاع، شامل دو بازیکن دفاع و یک دروازه بان، است. چوب هاکی، می تواند از چوب یا آلومینیوم، ساخته شده باشد، و بلندی آن بستگی به بلندی قد بازیکن دارد. چوب های هاکی اکثر بازیکنان، باریک هستند، و چوب هاکی دروازه بان، ضخیم تر از سایر چوب هاست.

    هاکی در کانادا، عموما روی سطح یخ، با دو دروازه در دوطرف، انجام می شود. این بازی، همچنین در سالن سرپوشیده، یا در محل باز، بدون سطح یخی، هم انجام می شود. اگر روی چمن انجام شود، هاکی روی چممن نامیده می شود. بازی به سه بخش بیست دقیقه ای، تقسیم می شود.

    هاکی، توسط پیر و جوان، در کانادا، با بچه های چهار و پنج ساله، در لیگ های کوچکتر تا بازیکنان بزرگسال در لیگ های بزرگتر، بازی می شود.

    کانادایی ها، همچنین زمان هایی را برای تماشای مسابقات بازیکنان حرفه ای هاکی، هم در سالن ها و هم از تلویزیون، صرف می کنند، به همان شیوه ای که مردم سایر نقاط دنیا، مسابقات فوتبال را دنبال می کنند. محبوب ترین لیگ هاکی در کانادا، NHL یا همان لیگ ملی هاکی است، و معروفترین برنامه تلویزیونی، که مسابقات هاکی را پخش می کند، شب هاکی در کاناداست.

    شب هاکی در کانادا، عموما، برخی از بالاترین رتبه های تلویزیونی در کانادا را کسب کرده است، حدود سه میلیون نفر، به تماشای مسابقه از این برنامه می پردازند، که با توجه به جمعیت 31 میلیون نفری کانادا، این رقم بسیار چشمگیر است.

     

    • سرگرمی

    کانادا، سهام طولانی ترین مرز حفاظت نشده در جهان، با ایالات متحده را دارد. کانادا، جنبه های مختلف، مثل میراث مشترک (کانادا و امریکا، هر دو جزئ اولین مستعمرات بریتانیا بوده اند) و زبان را با فرهنگ امریکایی، به اشتراک می گذارد. کانادا، همچنین روابط بسیار قوی و محکمی با انگلستان، دارد. به خاطر روابطی که کانادا، با ایالات متحده و بریتانیا دارد، کانادایی ها از سرگرمی لذت می برند و آنچه خود از سرگرمی می سازند، ترکیبی از ایده های امریکایی، بریتانیایی و ترکیب بسیار قوی از سلیقه منحصر به فرد کانادایی، است.

     

    • تلویزیون

    بیشتر کانادایی ها، بسیار نزدیک به مرزهای امریکا زندگی می کنند، و برنامه های تلویزیون امریکا را تماشا می کنند. کانادایی ها، برنامه شبکه های امریکایی مثل NBC, CBS, ABC, FOX, UPN را می توانند تماشا کنند. همان برنامه های امریکایی، که در امریکا محبوب هستند، مثل امریکن آیدل، وست وینگ و خانواده سیمسون ها، در کانادا نیز محبوب و در دسترس، هستند.

    شبکه های تلویزیون کانادا، نیز وجود دارند. شبکه های تلویزیون کانادا شامل CTV، شبکه جهانی CanWest و شبکه CBC، می شوند، این شبکه ها، برنامه های تلویزیون کانادا، را تولید می کنند. برخی از برنامه های تلویزیون بریتانیا، در کانادا، نمایش داده می شوند. تلویزیون کانادا، در تولید برنامه های کمدی، برتری دارد، و بسیاری از کمدین های معروف دنیا و بازیگران کمیک، از قبیل مایک مایرز و جان کندی، از برنامه های تلویزیون کانادا، شروع کردند.

    در ضمن، CBC، موسسه پخش برنامه های کانادایی، یک موسسه دولتی است، و با هزینه های دولتی، اداره می شود. برنامه های شبکه های تلویزیونی کانادا، اغلب با شوهای تلویزیونی امریکا پر می شوند، اگرچه، قانونی است که می گوید شبکه های کانادایی، باید درصد خاصی از پخش برنامه های خود را به محتوای کانادایی، اختصاص دهند.


    • فیلم

    کانادایی ها، سلیقه بسیار مشابهی به امریکایی ها، در فیلم دارند، و ازاین بابت که، هر فیلمی در امریکا، به نمایش در آید، همان روز در کانادا، نیز به نمایش در می آید، بسیار خوش شانس هستند.

    چندین شهر کانادا، در 25 سال گذشته، برای عنوان "هالیوود شمالی" با هم رقابت می کردند، این به این معنی است که بسیاری از فیلم هایی که در آن شهرها پلان برداری می شدند، به مرکز تولید فیلم غیر رسمی شمالی، تبدیل شدند.

    برخی از فیلم ها، از قبیل ایکس- من و شیکاگو،  در لوکیشن تورنتو پلان برداری شدند.

    برخی از فیلم ها از قبیل روز ششم، پری و X - فایل، در لوکیشن ونکوور، پلان برداری شدند.

    برخی از فیلم ها از قبیل امتیاز، اگه می تونی، منو بگیر و تمام نه محوطه، در لوکیشن مونترال، پلان برداری شدند.

     

    • کتاب ها و ادبیات

    استفن کینگ، جان گریشمن و جی. کی. رولینگ، همه در کانادا، بسیار محبوب هستند، اما چند تن از تویسندگان مشهور جهان، نیز در کانادا وجود دارند.

    مارگارت آتوود، نویسنده ای است که مورد تحسین واقع شده، و میلیون ها نسخه از کتاب هایش در سراسر جهان، فروخته شده است. از معروفترین آثار او می توان به داستان خدمتکار، قاتل کور و سورفیسینگ، اشاره کرد.

    فیرلی موات، در طیف های گسترده و ژانرهای متنوع، نوشته است. او کتاب های کودکان، مانند جغدها در خانواده و دو برابر شمال، را نوشته است. او همچنین داستان هایی از تجربیات خود در شمال، از جمله گرگ، هرگز گریه نمی کند، را نوشته است. او برای روزنامه خودش و روزنامه های ملی، مطلب می نویسد.

     

    • ورزش و فعالیت در فضای باز

    قطعا ورزش و فعالیت های خارج از خانه، بخش بزرگی از جنبه هایی است که کانادایی ها، خود را با آن مشغول می کنند.

    مردم در سراسر کانادا، از اسکی روی سراشیبی و اسنوبرد، لذت می برند، اما این فعالیت ها در بریتیش کلمبیا و کبک، به خاطر رشته کوه هایی، که در این استان ها وجود دارد، محبوب تر است. بسیاری از مردم از سورتمه و اسکی روی یخ، نیز لذت می برند.

    در بهار و پاییز، کانادایی ها از فعالیت هایی از قبیل دوچرخه سواری، قایق سواری و دویدن، لذت می برند. در تابستان، مردم فعالیت های خارج از خانه خود را به شنا و اسکی روی آب، گسترش می دهند. البته نمی شود، این مسئله را تعمیم داد، هرکس که در کانادا، زندگی می کند، بازی هاکی یا اسکیت را دوست ندارد.

     

    • بیرون رفتن و فعالیت های اجتماعی

    از آنجا که کانادا، یک کشور بسیار گسترده با سلیقه های متنوع است، ارائه نمونه های خاص، از آنچه که مردم در زمان بیرون رفتن انجام می دهند، بدون تعمیم آن دشوار است.

    مردم برای نوشیدن، به بار می روند، همراه دوستان یا خانواده خود، برای غذا خوردن به رستوران می روند، به کلوپ های رقص می روند، به سبک های مختلف موزیک، از راک تا جاز، گوش می دهند. بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها، بارهای خود را برای معاشرت دارند، رفتن به کافی شاپ، برای معاشرت نیز، امری رایج است.

    ورزش های داخل سالن، مانند بولینگ و بیلیارد، نیز بسیار محبوب هستند.

     

    • رفتن به خانه ییلاقی

    اکثر مردم کانادا، در شهرها یا مناطق شهری بزرگ، زندگی می کنند، بنابراین، بزرگترین سرگرمی آنها، بیرون رفتن از شهر، به قصد سرگرمی است. این بیرون رفتن، ممکن است شامل رفتن به خانه ییلاقی باشد. در بیشتر مناطق کانادا، مردم، اقوام یا دوستانی در مناطق ییلاقی دارند، و یا اینکه خود آنها، خانه دومی در مناطق ییلاقی، که معمولا نزدیک دریاچه است، دارند.

    در مناطق ییلاقی، کانادایی ها، در تابستان از آفتاب گرفتن، شنا کردن، قایق سواری و سایر فعالیت ها، لذت می برند، و در زمستان از فعالیت هایی مانند اسکیت، اسکی و سورتمه رفتن، لذت می برند.

     

    • رویدادهای فرهنگی

    مزیت دیگری که کانادایی ها از آن بهره مند هستند، جمعیت بزرگ مهاجر در این کشور است. در کنار ترکیبی از فرهنگ های بریتانیایی، امریکایی و فرانسوی، کانادا، جمعیت بسیار زیادی از کشورهای چین، هند، کره، ایتالیا، افریقا و خاور میانه دارد.

    کانادایی ها، به جشن گرفتن و شرکت کردن، در رویدادهایی که جامعه چند فرهنگی آنها را برجسته می کند، کمک می کنند. در ونکوور، در ماه ژوئن، جشنواره قایق اژدها وجود دارد. مونترال، از جشنواره بین المللی کارائیب، استقبال می کند. تورنتو، بزرگترین شهر در کانادا، جشنواره های فرهنگی مختلفی را جشن می گیرد، که از جمله آنها جشنواره فرهنگ و غذای یونانی است.

     

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 15 مهر 1392
    ویراستار: Hamid Kalateh
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share