خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • پیشنهاد تحقیق

  •  

    آماده سازی یک طرح تحقیقاتی

    پیشنهاد تحقیق

    یکی از شرایط لازم هنگام درخواست پذیرش، ارائه پیشنهاد تحقیقی 300 کلمه ای (750 کلمه ای برای متقاضیان رشته هنر وآموزش) است. شما با  یک پیشنهاد تحقیقاتی خوب، دیدگاهی صریح و شفاف نسبت به تحصیل در رشته مورد نظر خود را به دانشگاه ارائه می دهید، این که دلیل علاقه شما به این موضوع چیست و یا چگونه این موضوع به ذهنتان خطور کرده است. این سند مهم، به دانشگاه امکان می دهد تا علایق و پتانسیل های پژوهشی شما را مورد ارزیابی قرار داده و در اصلاح اندیشه ها و آماده سازی برای روزهای اولیه داوطلبی به شما کمک می کند. برای تهیه پیشنهاد تحقیق می توانید موضوع خود را، با مشاوره و کمک های علمی مورد بحث و بررسی قرار دهید. 

    ساختار و محتوای طرح های پژوهشی

     خوانندگان پیشنهادهای تحقیقی تقریباً با سؤالاتی روبرو می شوند که بدین ترتیب است؛  

    •  تمرکز شما در این تحقیق و موضوع اصلی آن چیست؟ بنابراین عنوان تحقیق می بایست موضوع آن را روشن کنداهمیت موضوع چیست؟ مفهوم تحقیق و پس زمینه و اهمیت آن می بایست مشخص شود.
    •  چه خلاء هایی مربوط این موضوع در دانش فعلی وجود دارد؟ نظرات خود را با اشاره به  نوشته ها و یا اظهارات کارشناسان بیان کنید. این کار را می بایست با یک ارزیابی مختصر اما مفید انجام داد.
    •  تحقیق شما چگونه می تواند این خلاء ها را پر کند؟ چه چیز طرح پیشنهادی شما جدید و منحصر به فرد است؟ آیا ادامه تحقیقی است که قبلاً انجام داده اید؟
    •  طرح پژوهشی شما چیست؟ در این بخش می بایست اهداف این پروژه و طرح یا روش مورد استفاده در آن را صراحتاً بیان کنید. این بخش از مهم ترین قسمت های پیشنهاد تحقیق به شمار می رود
    • حوزه پژوهشی شما چیست؟ آیا بر موضوعی خاص متمرکز شده و یا بدنبال پاسخ سؤالات بسیاری است؟ بدین ترتیب می توان وسعت پروژه را تعریف و به محدودیت ها و یا موانع بالقوه آن اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که این تحقیق می بایست در محدوده زمانی معینی تکمیل شود.
    • چه نتایجی از این پروژه انتظار دارید؟ به عبارت دیگر، ممکن است چه تغییراتی در درک ما پدید آورد، و / ​​یا به نفع چه کسی خواهد بود؟

    پیشنهاد تحقیق خود را به صورت واضح نوشته و از اصطلاحات ساده در آن استفاده کنید، فراموش نکنید این فرصتی است که می توانید علایق خود را به خوانندگان منتقل کنید. مختصر و مفید بنویسید و توجه داشته باشید که این پروژه به در حال حاضر نوشته شده و با کسب دانش های جدید، مستعد تغییر و تحولات بسیاری در طول زمان است. 

    عناصر تشکیل دهند طرح تحقیقی 

     1. مقدمه و چارچوب نظری

    -  "مقدمه بخشی از مقاله است که اطلاعات پس زمینه ای از تحقیقی که در آن  گزارش شده را در اختیار خوانندگان قرار می دهد. هدف از مقدمه ایجاد یک چارچوب برای پژوهش است، تا خوانندگان  بتوانند چگونگی ارتباط آن با پژوهش های دیگر را درک کنند  "(ویلکینسون، 1991، ص 96). 

    - نویسنده باید در یک مقدمه ؛

    1.  خواننده را به موضوع تحقیق خود علاقمند کند،

    2. مسائلی را که منجر به این تحقیق شده  به طور وسیع، ریشه یابی و بیان کند،

    3. در تحقیق خود به نوشته های علمی و مستند بسیاری اشاره کند، و  

    4. مخاطبان خاصی را به خود دعوت کند . (کرسول، 1994، ص 42)

    - اگر یک محقق از یک چارچوب نظری یا شیوه پژوهشی خاصی استفاده می کند، می بایست از ابتدا، ترجیحاً در قسمت مربوط به مقدمه و یا نگاه اجمالی، به معرفی و شرح نظریه و شیوه خود بپردازد. به خاطر داشته باشید که نظریه و شیوه انتخابی در نوع طرح موضوع و استدلالات، سؤالات و فرضیه ها، انتخاب ابزار، گزینه ها و روش های تحقیق تأثیر می گذارد. خلاصه اینکه، یافته ها می بایست به نحوی مرتبط با نظریه و شیوه های مورد استفاده در تحقیق بیان شوند.   

    د. نظریه ها، چارچوب نظری، و شیوه های پژوهش، بسته به بررسی های کمی و کیفی محققین، متفاوت است. 

    1. در بررسی های کمی،از نظریه قیاسی استفاده شده و در ابتدای تحقیق بدان اشاره می شود که هدف از آن، آزمایش و یا تأیید نظریه است. بر این اساس، محقق ابتدا با طرح یک نظریه شروع کرده و اطلاعاتی را برای آزمایش آن جمع آوری می کند تا نتایج حاصله، نظریه را تأیید و یا رد کند. این نظریه چارچوب اصلی تحقیق و روشی برای سامان دادن به سؤالات و یا فرضیه ها محسوب می شود. (کرسول، 1994، ص 87-88).

    2. در بررسی های کیفی، نظریه ها و شیوه های پژوهشی به ماهیت تحقیق بستگی دارد. هدف از این بررسی، "طرح نظریه" و به عنوان مثال، رسیدن به تئوری و اصول تئوری حاصل از یافته ها است. هر چند، هدف بسیاری از بررسی های کیفی، آزمایش و یا تأیید نظریه است، اما چهارچوب نظری در این موارد، می بایست از ابتدا شناسایی و مورد بحث قرار بگیرد.  
     

    1-2. شرح مسائل

    - " شرح مسائل به بیان اهداف پژوهش و همچنین شناسایی روش کلی تجزیه و تحلیل می پردازد" (ویرسما، 1995، ص 404).

    - یک مسئله را می توان به عنوان موضوعی تعریف کرد که در مقاله، نظریه و روش تحقیق، وجود دارد. (کرسول، 1994، ص50).

    - نکته مهم دریک پیشنهاد تحقیقی این است که مسئله باید به صورت شفاف بیان شده باشد و خواننده به راحتی بتواند آن را تشخیص دهد. گاهی اوقات، مسائل به صورت مبهم و ضعیف بیان شده و یا در مباحث طولانی گم می شوند. در چنین مواردی، اعضای کمیته و بازبین ها به سختی می توانند مسئله موجود را شناسایی کنند.

    - شرح مسئله، که مربوط به چهارچوب مفهومی و یا تئوری تحقیق است، می بایست در یک زمینه و به صورت خلاصه ارائه شود . مسائل مربوط به ساختار نظری و یا شیوه تحقیق می بایست به صورت روشن و مختصر بیان شود. این نکته تقریباً در تمامی پیشنهادهای تحقیقی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می بایست بدان توجه کرد.  APA و AERA در بررسی های خود به این نکات کلیدی بسیار توجه می کند و در تمام بررسی های کمی و کیفی نقش بسزایی دارد.  

    - مسائل را به نحوی بیان کنید که برای افراد خبره ای که از حوزه پژوهشی شما نسبتاً بی اطلاع هستند، قابل قبول و فهم باشد.  

    - شرح مؤثر مسائل می تواند پاسخی بر این سؤال باشد که "چرا این تحقیق باید انجام شود." اگر محققی نتوانست بدون توسل به فرضیه بافی برای این سؤال پاسخ روشنی بیابد، شرح مسئله در تحقیق او به نحوی مبهم و پراکنده خواهد بود.   

    - شرح مسائل در پیشنهاد کنفرانس، به طور کلی در مقدمه گنجانده می شود و در پیشنهادهای علمی، برای پایان نامه یا رساله ها می بایست آن را در یک بخش جداگانه آورد.

    1-3 هدف از تحقیق

    " شرح هدف پژوهش، می بایست شامل خلاصه دقیق و خاصی از هدف کلی تحقیق باشد (لاک، اسپیردسو و سیلورمن، 1987، ص 5). اگر هدف نویسنده مشخص نباشد، نمی تواند پیام خود را به خواننده منتقل کند.

    - زمینه خاص پژوهش را به طور خلاصه تعریف و معین کنید. شما می توانید این کار را با جزئیات بیشتری در بخش بعدی، تکرار کنید.

    - به پیش بینی در مورد فرضیه آزمایش شده  یا مسائل طرح شده و یا اهمیت این تحقیق  بپردازید، برای این منظور در بخش های بعدی به جزییات خاصی نیاز دارید.

    - شرح هدف تحقیق می تواند استدلالی برای آن نیز به شمار رود. هر چند برخی از انجمن ها ترجیح می دهند که در بخش های جداگانه ای به این مسائل پرداخته شود.

    - نکات کلیدی را به خاطر سپرده و هنگام شرح هدف تحقیق از آن استفاده کنید.

    1. سعی کنید این قسمت را با عبارتی مانند " ... هدف از این تحقیق.... " شروع کنید. با این کار اندیشه های ذهنی خود را به عنوان هدف مشخص کرده و آن را به طور مستقیم و با صراحت به اطلاع خواننده می رسانید.

     
    2. مفاهیم اصلی و ایده های تحقیق را به صورت واضح مشخص و تعریف کنید. برخی از انجمن های دانشگاهی ترجیح می دهند بخش جداگانه ای برای این منظور طراحی شود. با تعریف این ضوابط، انتخابی عاقلانه میان استفاده از معانی توصیفی و عملی بوجود می آورید.
     
    3. به شرح شیوه های خاصی بپردازید که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.
     
    4. واحد تجزیه و تحلیل را در تحقیق خود مشخص کنید.

    1-4 مرور آثار مکتوب

    -  "در مرور آثار، مفاهیم و پیش زمینه مسائل در پژوهش بیان می شود و نکته مهمی در تحقیق و نشانه اشراف نویسنده به موضوع تحقیق خود است. " (ویرسما، 1995، ص 406).

    - در این قسمت می بایست به چند نکته مهم توجه کرد؛
     
    1. خواننده از این طریق با نتایج حاصل از پژوهش های مرتبط دیگر نیز آشنا می شود (فرانکل و والن، 1990).
     
    2. استفاده از آن باعث می شود موضوع تحقیق شما شکافته تر شده و شکاف های میان پژوهش های قبلی را پر می کند ( مارشال و روزمن، 1989).  
     
    3. ملاکی برای اثبات اهمیت تحقیق به شمار می رود وهمچنین به عنوان یک معیار برای مقایسه نتایج حاصل از آن  با یافته های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
     
    4. به "بیان" مسائل قبلی می پردازد.

    - به خواننده نشان بدهید که درک جامعی از این رشته دارید و نسبت به تحولات اساسی اخیر و روش شناختی آن آگاه هستید.

    - "نقطه عطف" تحقیق خود را مشخص کنید. اینکه چگونه آن را مورد تجدید نظر و  اصلاح قرار و یا گسترش داده اید.

    - از بیان اظهاراتی مانند " فعالیت های اندکی در این حوزه صورت گرفته و یا مطالب آنقدر وسیع از که در این مقاله نمی گنجد" اجتناب کنید. زیرا این عبارات معمولاً نشان می دهد نویسنده واقعاً با پژوهش های صورت گرفته در این حوزه آشنا نیست.

    - مرور آثار گذشته، در یک طرح تحقیقی معمولاً به طور خلاصه و کوتاه بیان می شود. در انتخاب نمونه های خود، عاقلانه عمل کنید. نمونه های انتخابی می بایست مرتبط و مناسب باشند (APA، 2001). از نقل قول های مناسب تر استفاده کنید و نکات کلیدی را واضح و آشکار بیان کنید.

    - ممکن است انجمن های دانشگاهی، بخشی را برای خلاصه استراتژی های تحقیقاتی در نظر بگیرند که شامل منابعی است که در آن از بخش مربوط به مرور آثار در تحقیق خود استفاده کرده اید ( مانند، پایگاه داده ها، مجلات، بانک های آزمون، کارشناسان این حوزه). در این مورد با استاد خود مشورت کنید.

    1-5 سؤالات و یا فرضیه ها

    - سوالاتی چون (چه مقدار از آن ها وجود دارد؟ و یا آیا ارتباطی میان آن ها است؟)  جزو قواعد مربوط به تحقیق هستند. از این سؤالات معمولاً در بررسی های کیفی استفاده می شود هر چند اهمیت استفاده از آنها در تحقیق کمی نیز، مشخص شده است.  فرضیه ها به پژوهش های نظری مرتبط بوده و معمولا تنها در بررسی های کمی استفاده می شوند. نویسنده با بیان یک فرضیه این حق را به خواننده می دهد تا به تفسیر نظریات ناشی از آن (و مفروضات اساسی این نظریه) بپردازد. همانطور که نتیجه گیری می بایست بر پایه اطلاعات بیان شود، فرضیه های نیز می بایست در چهارچوب نظری ارائه شوند.

    - سوال پژوهش به ارتباط بین دو یا چند متغیر می پردازد اما این ارتباط را در قالب سؤال مطرح می کند، در حالی که یک فرضیه  ارتباط میان دو و یا چند متغیر را صراحتاً بیان می کند. (کرلینگر، 1979؛ کراثول، 1988).

    - تصمیم گیری در مورد استفاده از سوالات یا فرضیه ها، به عواملی از قبیل هدف تحقیق، ماهیت طراحی و روش شناسی، و مخاطبان پژوهش بستگی دارد.

    - تکنیک استفاده از فرضیه ها ناشی از به کار گیری روش های علمی در تحقیقات علوم اجتماعی است. استفاده از این روش در ارزیابی های آماری که محققین در آن می بایست در نتیجه گیری های خود محتاط و محافظه کارانه عمل کنند، از امتیازات فلسفی بسیاری برخوردار است (آرمسترانگ، 1974).

    - فرضیه ها را می توان به چهار صورت بیان کرد.

    1. Literary null - که نوعی اصطلاح "عدم تفاوت" در ساختارهای نظری به شمار می رود. برای مثال، "هیچ رابطه ای بین خدمات پشتیبانی و پشتکار علمی کالج غیر سنتی زنان وجود ندارد." یا " پیشرفت درسی هیچ ربطی به منضبط بودن دانش آموزان ندارد."

    2. Operational null - که نوعی اصطلاح "عدم تفاوت" در ساختارهای عملی آزمون فرضیه ها است. برای مثال، "هیچ رابطه ای بین تعداد ساعاتی که زنان در کالج غیر سنتی از اتحادیه دانشجویی استفاده می کند و ماندن آن ها در کالج بعد از سال اول، وجود ندارد. و یا "تفاوتی بین معدل دانش آموزان با انضباط یک چهارم بالاتر و پایین تر وجود ندارد" . از این تکنیک معمولاً در نوشتن فرضیه ها استفاده می شود. 

    3- Literary alternative – روشی است که طبق آن در صورت رد شدن فرضیات پوچ، فرضیات شما مورد قبول واقع می شود. به عبارت دیگر، چیزی است که شما امیدوارید در نتیجه گیری خود به آن برسید. برای مثال، "استفاده هر چه بیشتر از خدمات پشتیبانی، موجب ادامه هر چه بیشتر تحصیلات دانشگاهی در کالج غیر سنتی زنان می شود" و یا، " دانش آموزان منضبط نسبت به بی انضباط ها در کلاس های خود پیشرفت بیشتری خواهند داشت". 

    4. Operational alternative- شبیه جایگزین ادبی است به این استثنا که عملکرد ها در آن مشخص می شوند. به عنوان مثال، " زنان در کالج های غیر سنتی هر چه بیشتر از اتحادیه دانشجویی استفاده کند، بعد از سال های اول خود بیشتر در کالچ می مانند." و یا " دانش آموزان با یک چهارم انضباط بالاتر، نمرات بهتری نسبت به دانش آموزانی با نمره انضباط یک چهارم پایین تر کسب می کنند". 

     -  به طور کلی، از فرضیه های خنثی در صورتی استفاده می شود که در نظریه و یا مقاله، هیچ گونه رابطه ای میان متغیرهای مورد بررسی وجود ندارد و جایگزین نیز معمولاً در موقعیت هایی کاربرد دارد که تأثیر متقابل یا رابطه ای در نظریه یا مقاله پیشنهاد می شود. 

    - خود را  برای تفسیر هر گونه نتیجه گیری ممکن در ارتباط با مسائل و فرضیه ها آماده کنید. بهتر است تصورات خود را نسبت به تنیجه پژوهش با جداول (و یا روش های خلاصه سازی دیگر)  بیان کنید (  (قوبا، 1961)  .

    - سوالات و فرضیه ها، گزینه های آزمون پذیری بوده که مستقیماً از نظریه سرچشمه می گیرند (به استثنای پژوهش هایی مبتنی بر نظریه و انواع مشابهی از تحقیق کیفی).

    - میان متغیرهای مستقل و وابسته، تمایزی آشکار و دقیق برقرار کنید و آن را برای خوانندگان روشن کنید. در استفاده از اصطلاحات، هماهنگی را رعایت کنید.  در صورت لزوم، در تمامی فرضیه های از جمله بندی و الگوی گفتاری مشابهی استفاده کنید.

    1-6 طراحی روش ها و شیوه ها

    - "بخش مربوط به روش و یا شیوه ها در واقع مرکز یک طرح تحقیقی محسوب می شود. فعالیت ها می بایست به جزئی ترین صورت ممکن شرح داده و پیوستگی میان آن ها باید آشکار شود." (ورسما، 1995، ص 409)

    -  مراحل مربوط به روش هایی که از آن برای پاسخ دادن به هر سوال و آزمودن فرضیه ها در بخش سؤالات / فرضیه ها استفاده کرده اید شرح دهید.  

    - متغیرهای مداخله گر می بایست در تمامی پژوهش موجود باشند. این متغیرها می بایست به صورت های مختلف کنترل شده و یا از طریق فرآیند های تصادفی تخمین زده شده و به حداقل برسند. (قوبا 1961). در بخش طراحی نیز می بایست به این نکات توجه کرد؛  

    1. متغیرها پیشنهادی خود به صورت تجربی و یا آماری کنترل کنید.   

    2. متغیرهای خود را بر حسب تصادف انتخاب کنید، و از واحدهایی (مانند دانش آموزان، کلاس ها، مدارس، و غیره) را برای این منظور انتخاب کنید.

     - نسبت به منابع احتمالی خطا در طراحی آگاه باشید. شما نمی توانید یک طراحی بی نقص و کامل داشته باشید (هیچکس نمی تواند). هرچند می بایست منابع احتمالی خطا را پیش بینی کرده و در آنالیزهای خود روی آن ها حساب کنید. علاوه بر این، خوانندگان را در جریان منابعی که شناسایی کرده اید و تلاش خود برای پیش بینی آن ها قرار دهید.

    - نمونه گیری

    1. از دلایل اصلی استفاده از روش نمونه گیری، صحت تحقیق است، این که تا چه اندازه تفسیر نتایج پژوهش فقط محدود به آن بوده و چه اندازه از آن قابل تعمیم به موقعیت ها و افراد دیگراست (شاولسان، 1988).  

    2. نمونه گیری عامل مهمی در اعتبار بیرونی یک تحقیق محسوب می شود، این که یافته های حاصل از پژوهش می تواند در افراد و یا شرایط دیگر نیز همین تأثیر را داشته باشد. تعمیم صحت یافته ها از یک نمونه جمعیت تعریف شده مستلزم آن است که این نمونه را بر اساس یکی از چند طرح نمونه گیری احتمالی بیرون بکشیم. با نمونه گیری احتمالی می توان ظرفیت احتمالی یک نمونه و یا هر عنصری از جمعیت را مورد قیاس قرار داد. تمام نمونه های احتمال شامل نمونه گیری تصادفی هستند (شاولسان، 1988). دو مرحله مجزا در این آزمایش وجود دارد.

    انتخاب تصادفی ((Random selection - شرکت کنندگان این نمونه، به طور تصادفی از یک جمعیت انتخاب می شوند. جمعیت و طرح نمونه برداری را به صورت جزئی شرح دهید.

    انتساب تصادفی ((Random assignment - شرکت کنندگان این نمونه، به طور تصادفی در یکی از شرایط تجربی قرار می گیرند.

    3. یکی دیگر از دلایل اهمیت نمونه گیری مربوط به اعتبار درونی است، این که ، نتایج حاصل  از متغیرهایی که  دستکاری، ارزیابی و یا انتخاب شده اند چه تفاوتی با متغیرهایی دارد که سیستماتیک انتخاب نشده اند. بدون نمونه برداری احتمالی، نمی توان خطا را ارزیابی کرد (شاولسان، 1988).

    4. نماینده، می تواند کلمه کلیدی دیگر برای نمونه گیری باشد. شاید بپرسید " نماینده چگونه میتواند نمونه ای از جمعیت مورد بررسی (گروهی که نمونه ها از آن انتخاب شده است) باشد و این که نماینده چگونه جمعیت مورد بررسی را در جمعیت هدف (گروه بزرگ تری که می بایست نمونه را به آن تعمیم داد) تشکیل می دهد.

    5. در صورتی که یک نمونه با محدویت های خاصی انتخاب می شود (نمونه گیری غیر احتمالی ) استدلالات و منطق آن می بایست به وضوح بیان شود.

    6. در صورت امکان، ویژگی های مربوط به نمونه ها (سن، جنس، نژاد / قومیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، و یا دیگر عضویت گروه مربوطه) را ذکر کنید.

    - ابزار سنجش

    1. از ابزار سنجشی که در تحقیق خود استفاده کرده اید خلاصه ای تهیه کنید( شامل نظرسنجی، مقیاس ها، پروتکل های مصاحبه، شبکه های نظارتی). اگر از این ابزار قبلا استفاده شده است، به پژوهش های مربوطه و اعتبار یافته های حاصل از آن اشاره کنید. در صورتی که برای اولین بار از این ابزار استفاده می شود، فرآیند بکارگیری و صحت و اعتبار آن را شرح دهید. در مورد دوم، مطالعه آزمایشی تقریباً ضروری است.

    2. از آنجا که انتخاب ابزار در بسیاری از موارد مستلزم تعریف عملکرد شیوه ها است، گام مهمی در طرح پیشنهادی شما به شمار می رود. برای مثال، شما در این مرحله، مفاهیم ادبی مانند " مقیاس خود کارآمدی، با پیشرفت تحصیلی مرتبط است" به " خود کارآمدی در نمرات ریاضیات، با معدل در ارتباط است" تبدیل می شود. خلاصه اینکه، نتایج پژوهش شما به طور مستقیم و تنها به توضیحات عملکردی و ابزاری شما  وابسته است (قوبا، 1961).

    3. ضمیمه ای را همراه با یک کپی از ابزار مورد استفاده و یا پروتکل مصاحبه در تحقیق خود بگنجانید. این امر شامل توضیح آیتم های مربوط به نمونه نیز می شود.

    4. در بررسی های ارسال شده، مراحلی را برای اجرا تعیین کرده و برای کسب رتبه بالا در پاسخ، آن را پیگیری کنید.  

    - جمع آوری داده ها

    1. خلاصه ای از طرح کلی جمع آوری داده ها تهیه کنید که می تواند فرآیند اجرا، مصاحبه و یا شیوه های نظارتی باشد. بیانیه صریحی در مورد حوزه های مختلف کنترل ارائه کنید. در صورت امکان شرح دهید که چگونه مجوز گرفته اید.

    2. یک طرح کلی از برنامه زمانی مورد انتظار خود ارائه دهید.

    - تحلیل دادهها

    1. روش هایی که از آن استفاده می کنید را توضیح دهید، و اصطلاحات مناسب و درست آن را به کار گیرید (به عنوان مثال، ANOVA، MANCOVA، HLM، قوم نگاری، مطالعه موردی، نظریه اساسی). در صورتی که از روش های کد گذاری استفاده کرده اید، جزییات مربوط به آن را شرح دهید. منظور و دلایل خود را برای خواننده کاملاً روشن کنید. این به شما وخوانندگان در ارزیابی گزینه ها و روش هایی که دنبال کرده اید، کمک می کند.  

    2. در مورد هر گونه ابزار تحلیلی که در دسترس و یا مورد نیاز شما است توضیح مختصری ارائه دهید ( برای مثال Ethnograph, NUDIST, AQUAD, SAS, SPSS, SYSTAT )

    3. در مورد تصمیم خود برای انتخاب و استفاده از طراحی، روش شناسی، و تجزیه و تحلیل، توجیه مناسبی ارائه دهید. 

    1-7.  محدودیت ها و تعیین حدود

    - محدودیت ها، نقاط ضعف بالقوه این پژوهش را آشکار می سازد. در مورد  تجزیه و تحلیل، ماهیت گزارش، ابزار و نمونه های خود و مواردی که اعتبار داخلی پژوهش شما را تهدید کرده و غیر قابل اجتناب است فکر کرده و در مورد آن توضیح دهید.

    - تعیین حدود نشان دهنده  محدوده ای است که پژوهش در آن محصور است. در این قسمت می بایست به شرح اموری که انجام نداده اید و دلایل آن بپردازید. مثلا آثاری که مرور نکرده اید، گروهی که در پژوهش خود شرکت نداده اید، شیوه هایی که استفاده نکرده اید و غیره، که می بایست علت آن را نیز به روشنی بیان کنید. تعیین حدود می بایست شامل مسائلی باشد که از نظر خواننده منطقی به نظر برسد.

    1-8. اهمیت تحقیق

    - نشان می دهد که چگونه اطلاعات موجود در حوزه تحقیقاتی مورد تصحیح، تجدید نظر، و یا گسترش واقع می شود.  توجه داشته باشید که اصلاح، تجدید نظر، و یا گسترش می تواند از نظر ذاتی، نظری، و یا روش شناسی از اهمیتی بسیار برخوردار باشد.  

    - اکثر پژوهش ها دو مخاطب بالقوه دارند: متخصصان و حرفه ای ها. مطالبی که در مورد تحقیق اشاره شد در مورد هر دو گروه صدق می کند.

    - نوشتن این بخش می تواند کمی مشکل باشد. در مورد عوارض تحقیق خود و این که چگونه نتایج حاصل از آن می تواند بر پژوهش های  علمی، تئوری، عملی، اقدامات آموزشی، برنامه ریزی درسی، مشاوره و سیاست تاثیر بگذارد، فکر کنید.

    - هنگام فکر کردن در مورد اهمیت تحقیق خود این سؤالات را از خودتان بپرسید:

     1. از چهارچوب تئوری تحقیق خود می خواهید به چه نتایجی برسید؟

    2. یافته های حاصل از این تحقیق چه موضوعاتی را می تواند برای تحقیقات بعدی فراهم کند؟

    3. تأثیر نتایج این تحقیق بر عملکرد آموزشی چیست؟

    4. آیا نتایج حاصله برنامه ها، روش ها و ​​یا اقداماتی را تحت تأثیر خود قرار می دهد؟

    5. آیا  این تحقیق به حل مشکلات آموزشی کمک خواهد کرد؟

    6. آیا نتایج، تاثیری در تصمیم گیری های و سیاست آموزشی می گذارد؟

    7. نتایج حاصل از این پژوهش باعث بهبود و یا تحول خواهد شد؟  

    8. چگونه می توان به تحقق و اجرای این نتایج پرداخت و چه نوآوری هایی به دنبال خواهد داشت؟ 

    1-9 منابع

    برای نوشتن منابع در متن و یا به صورت فهرست از دستورالعمل های APA (2001) استفاده کنید. البته ممکن است انجمن و یا  رشته شما Chicago و یا MLA را معیار قرار دهد.

    - تنها منابع ذکر شده در متن را می بایست در فهرست مرجع آورد؛ هر چند استثنائاتی در این مورد وجود دارد. برای مثال،  انجمن ممکن است شواهدی را طلب کند که آشنایی شما با طیف وسیعی از آثار را فراتر از حوزه تحقیقی خود، مورد ارزیابی قرار دهد. در چنین مواردی، به فهرست مراجع، اصطلاحاً کتابشناسی (bibliography) گفته می شود.

    - در برخی از انجمن ها، الزامی است که  فهرست مرجع و / یا کتابشناسی "حاشیه نویسی" شود، بدین صورت که برای هر اطلاعات ورودی می بایست، شرح مختصر یا خلاصه ای ارائه شود. لطفاً از پیش در این مورد با انجمن خود صحبت کنید.  

    1-10. ضمیمه ها

     یک مستند سازی جامع معمولاً متحمل  گنجاندن ضمائم مناسب در پیشنهاد تحقیقی است. (اگرچه به طور کلی این تنها در مورد پیشنهاد های کنفرانسی صدق نمی کند)

    موارد زیر به شما کمک می کند تا یک ضمیمه مناسب را برای طرح خود ارائه دهید. البته در این مورد با  انجمن خود مشورت کنید.

    دستورالعمل ها را یک به یک بیان کنید.

    از مقیاس ها و یا پرسشنامه های اصلی استفاده کنید. اگر ابزاری مشمول کپی رایت، و کسب مجوز برای نوشتن و تکثیر است، حق تألیف و یا اسناد خرید آن را فراهم کنید.

    از پروتکل های مصاحبه ای استفاده کنید.

    نمونه ای از فرم رضایتنامه آگاهانه را ارائه دهید.

    به نامه های ارسالی به ذینفعان اشاره کنید.

    نامه های رسمی برای کسب مجوز انجام تحقیقات را ارائه کنید.

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 11 مهر 1391
    ویراستار:
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share