خانه English
search icon
  • فرم ورود
  • استرالیا
  • نیوزیلند
  • انگلستان - بریتانیا
  • ایالات متحده
  • کانادا
  • مالزی
  • تحصیل زبان انگلیسی
  • تاریخ

  •  

    تاريخ

    تاريخ مردم استراليا،از دوران مستعمره به بعد دستخوش تغييرات بسياري بوده است.اولين ورود مردم اروپا،زندانيان،جنگ،سياست ،... .تمام اين مسائل دست به دست هم داده و زندگي مردم بومي را متحول کرده است.


    قبل از قرن بيستم


    ساکنين اوليه استراليا را مردم بومي استراليا مي نامند که از قديمي ترين پيشينه تاريخي بشر نيز به حساب مي آيند.اين تاريخ برمي گردد به آخرين عصر يخبندان.گرچه در مورد صحت اين قضيه هيچ مدرک محکمي در دسترس نيست،اما گفته مي شود نخستين بشري که پا به عرصه وجود نهاد،از طريق اندونزي کنوني و از طريق دريا به استرليا رفت(700000 سال پيش).

    در قرن 16 بود که اروپايي ها به سياحت در استراليا پرداختند. ناوبر پرتغالي به همراه جهانگردان هلندي و راهزن انگليسيWilliam Dampier به استراليا وارد شدند.در سال 1770 کاپيتان جيمز کوک ،ناحيه شرقي استراليا را کشف کرد و در Botany Bay متوقف شد و بلافاصله قاره را از آن انگليس دانست و نام New South Wales را بر آن نهاد.

    در سال 1779 ،جوزف بنک،پيشنهاد احداث زندان را در استراليا داد.جمعيت در انگليس به خصوص درزندان هاي آن خيلي زياد بود.در سال 1787 ،11 کشتي انگليسي شامل 750 نفر زنداني مرد و زن از انگلستان خارج شدند.در 26 ژانويه 1788 به استراليا رسيدند و در Botany Bay مستقر شدند.اما به زودي به سمت شمال و خليج سيدني حرکت کردند.در آنجا زمين و آب بيشتري در اختيار داشتند.براي تازه واردان زندگي در NSW سخت بود.و تا سال ها قحطي و گرسنگي تازه واردان را آزار مي داد.براي مقابله با بلاياي طبيعي و چيرگي بر طبيعت وحشي،راهکارهايي صورت مي گرفت که بعدها نخستين مبناي افسانه هاي قديمي مردم استراليا گشت.در دهه هاي بعدي بود که از ديگر نقاط دنيا مهاجراني به سوي استراليا آمدند.در سال هاي 1850 ،  جمعيت هايي جهت کشف طلا به استراليا آمدندو در واقع ورود آنها بود که باعث شد استراليا از حالت مستعمرگي خارج شود.تازه واردان اروپايي و غيره،قبيله هاي بوميان را به عقب مي راندند و در محل زندگي آنها زمين هاي کشاورزي و معادن راه اندازي مي کردند.

    در اواخر قرن نوزدهم اولين مجله در استراليا انتشار يافت.صفحات آن را موضوعات طنز،مسائل روزمره و عاطفي خانوادگي،افسانه هاي محلي با قهرماناني مانند:Henry LawsonوBanjo Paterson.

     

    قرن بيستم


    در 1 ژانويه 1901 ،استراليا به صورت ملتي يک پارچه و مستقل در آمد.اين تاريخ روز فدراسيون ناميده مي شود و سالانه در استراليا جشن گرفته مي شود.در جنگ جهاني اول و جنگ Boer ،سربازان استراليايي در کنار انگليسي ها جنگيدند.در همين سال ها بود که قيمت گندم و پنبه _ پايه هاي اصلي اقتصاد کشور _ به شدت کاهش يافت و اين براي جامعه نوپاي استراليا ضربه سنگيني بود.در سال 1931 يک سوم کارکنان بيکار بودند و فقر و تنگدستي سراسر جامعه را فرا گرفته بود.با اين حال از سال هاي 1933 به بعد اقتصاد استراليا رو به بهبود گذاشت.در جنگ جهاني دوم نيز سربازان استراليايي پا به پاي انگليس در بريتانيا جنگيدند اما به هر حال اين ايالت متحده آمريکا بود که استراليا را در حمله هوايي ژاپن ياري داد و موجب شکست ژاپن شد.بعد از جنگ جهاني دوم،سيل عظيم مهاجران اروپايي به سمت استراليا روانه شد.ورود مهاجران روح تازه ايي به کشور بخشيد و زندگي دوباره از نو سر گرفت.دوران بعد از جنگ،دوران رونق استراليا بود و مواد خام به ميزان زياد مورد نياز بود.استراليا در جنگ Korean  و نيز جنگ ويتنام در سال 1965 ،همراه کشور آمريکا جنگيد.در سال 1964 خدمت سربازي در استراليا اجباري شد.و همين خود فاکتور مهمي در افزايش قدرت حذب کارگر استراليا به رهبري GoughWhitlam شد.اين حذب سربازان استراليايي را از ويتنام به استراليا بازگرداند،خدمات ملي و شهريه هاي تحصيلي را از ميان برداشت،يک سيستم خدمات بهداشتي_درماني رايگان راه اندازي کرد و از حقوق زمين داران بومي حمايت کرد.


    در آن زمان هيئت دولت در دست سناتورهاي بي کفايت و خشن بود.در 11 نوامبر 1975 ، نماينده دولت انگليس در استرليا اقدام بي سابقه ايي انجام داد.او دولت را رها کرد و دولتي را به جاي خود گماشت که نقطه مخالف حذب آزاديخواه،به رهبري Malcolm Fraser بود.در انتخاباتي که بعد برگزار شد ،يک حذب آزاديخواه و ملي برنده شد. حذب کارگري در سال 1983 باز گشت.قبل از آن يک حذب تجاري به رهبري Bob Hawke به پيروزي دست يافته بود.

     

    تاريخ معاصر


    پس از يک دوره طولاني رکود اقتصادي و بيکاري فراوان در اوائل 1990 ،مردم ايمان خود را به حذب کارگر از دست داده بوند.در اوائل1996 رهبر اين حذب Paul Keating در مقابل ائتلاف محافظه کاري که رهبر آن نخست وزير کنوني است(John Howard )شکست خورد .استراليا توسط دو سيستم پارلماني که اساس آن از پارلمان غرب گرفته شده ،اداره مي شود. سه رده دولتي وجود دارد:فدرال،ايالتي،محلي.پارلمان فدرال متشکل از سناتور و نماينده هاست.نمايندگاني که در اين پارلمان هستند هيئت دولت را تشکيل مي دهند.


    در اواخر 1990 بود که ايده جمهوريخواهي ،به جاي نمايندگان ملکه ويکتوريا در استراليا رواج يافت.تعداد زيادي از مردم به خصوص استراليايي هاي جوان در يافته بودند که قانون اساسي بريتانيا بيشتر از اين قابل تحمل نيست و خواهان دولت جمهوري شدند.به هر حال رفراندوم 1999 باعث شد که تغيير خاصي صورت نگيرد.


    در نيمه دوم قرن اخير،استراليا شاهد پيشرفت هاي فرهنگي بسياري بود.به خصوص در زمينه هاي هنري ،ادبيات،سينما و ... هنر اين دوره با آنچه در قبل مي ديديم تفاوت داشت ،به عنوان مثال در آن دوره مجسمه ها و شمايل جنگي که حاکي از نبرد بودند ،کم طرفدار شده بود و هنر به گونه ديگري ارائه مي شد.مهاجران نيز در تعديل آثار هنري نقش داشتند،آنها به همراه خود فرهنگ جديد را مي آوردند و همين باعث مي شد که افسانه ها و هنر آنها با مردم بومي استراليا ادغام شود و ظاهر ديگري به خود بگيرد.


    تلاش مردم استراليا در جهت صاحب خانه و زمين شدن ،که از سال هاي 1950 شروع شده بود ،تحقق مي يافت.به همين دليل در شهر هاي ملبورن و سيدني مردم به شدت حومه نشين شده بودند.معماري معاصر امروز استراليا ظاهر معماري خاص استراليايي نيست.طرح بيشتر پروژه هاي بزرگ ساختماني از کشورهاي خارجي گرفته شده است.بيشتر ساختمان هاي قديمي و بناهاي دوره ويکتوريا را بازسازي کرده اند.البته استثنا نيز هست ؛Convention Centre at Sydney ،Darling Harbour ،Melbourne Museum ،Cultural Centre at Uluru-Kata Tjuta  که با نظرخواهي از مالکان محلي بنا شده اند.ساختمان فدراسيون ملبورن با زواياي هندسي تند و تيزش در قلب شهر ،نماينده يک معماري کاملا مدرن است.


    ارزش بالاي دلار استراليا ،کاهش ميزان تجارت با کشور چين و منفعت هاي عظيم تاجران محلي نشان از اقتصاد موفق استراليا دارد.رونق اقتصادي با کاهش تورم و کاهش نرخ بيکاري همراه بوده است.اما از طرفي کسري بودجه دولت به 20 بيليون دلار رسيده است.و در برخي مناطق شهري قيمت املاک و زمين غير فابل پرداخت مي باشد.

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید.

    سازمان آموزش و تعلیم | ایلیاد بین الملل | امید راه آینده | آرمان پرشین خاورمیانه

    ونک: ۸۳۸۷۰-۰۲۱  |  ۴۲۳۴۹۰۰۰-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۸-۰۲۱  |  ۸۸۲۰۷۰۷۹-۰۲۱

    نیاوران: ۲۶۱۰۴۲۰۴-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۲۱۸-۰۲۱  |  ۲۶۱۴۸۵۰۹-۰۲۱  |  ۲۶۱۵۰۱۱۸-۰۲۱
    سعادت‌آباد:  ۲۲۳۸۵۶۳۹-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۶۷۱-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۸۹۷-۰۲۱  |  ۲۲۳۸۵۹۸۶-۰۲۱
    آخرین بروز رسانی: 13 آبان 1391
    ویراستار: Nina Zarabi
                                                 Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
  • این مطلب را به اشتراک بگذارید
    • facebook share google plus share linkedin share telegram share twitter share